Han hindrar unga frÄn att köra olagligt

Bilmekanikern Markus Andersson, 25, utvecklar mjukvara till A-traktorer: "Jag fÄr tillbaka mycket pÄ det jobb jag utför nÀr jag vet att ungdomarna kör sÀkrare ute pÄ vÀgen", sÀger han.

Att utveckla mjukvara till A-traktorer Àr bara en av alla saker Markus Andersson gör som bilmekaniker och programmerare. Men enligt honom Àr det en mycket viktig del i hans arbete.

Att utveckla mjukvara till A-traktorer Àr bara en av alla saker Markus Andersson gör som bilmekaniker och programmerare. Men enligt honom Àr det en mycket viktig del i hans arbete.

Foto: Henny Bucht

Fullerö2021-02-24 20:00

I sex Ärs tid har Markus Andersson arbetat i Fullerö, strax norr om Uppsala, med att utveckla mjukvara till A-traktorer. Det sÄ att fordonet gÄr i lagliga maxfarten 30 kilometer i timmen. Att utveckla mjukvaran Àr bara en av alla saker han gör som bilmekaniker och programmerare. Men enligt honom Àr det en mycket viktig del i hans arbete.

– Det innebĂ€r att jag programmerar om sjĂ€lva databoxen i A-traktorn och tillsĂ€tter ett flertal sĂ€kerhetsfunktioner. Det gör jag för att ungdomarna inte ska kunna manipulera bilen. Annars gĂ„r det bara att rycka en sĂ€kring sĂ„ att bilen gĂ„r fortare. Men med sĂ€kerhetsfunktionerna man lĂ€gger till sĂ„ blir det omöjligt att göra det, sĂ€ger han.

Enligt honom Àr det ett ganska komplicerat arbete att programmera in sÀkerhetsfunktionerna. Det krÀvs att man lÀgger ned mycket tid och pengar.

undefined
Markus Andersson spenderar mycket tid vid datorn nÀr han utvecklar mjukvaran. DÀr programmerar han om sjÀlva databoxen till bilen och tillsÀtter ett flertal sÀkerhetsfunktioner.

– Jag fĂ„r tillbaka mycket pĂ„ det jobb jag utför nĂ€r jag vet att ungdomarna kör sĂ€krare ute pĂ„ vĂ€gen. Utan den hĂ€r funktionen ligger mĂ„nga 15-Ă„ringar och kör i 110 kilometer i timmen pĂ„ motorvĂ€gen.

NÀr han för sex Är sedan började med arbetet att utveckla mjukvaran var det inte mÄnga bilar i veckan som kom till verkstaden i Fullerö. Men det senaste Äret har det ökat kraftigt, enligt honom.

– Det börjar bli mer och mer A-traktorer som kommer in. I nulĂ€get Ă€r det ungefĂ€r tvĂ„ om dagen. Jag tror folk tĂ€nker mer pĂ„ sĂ€kerheten idag.

Han berÀttar att han ofta fÄr in bilar som gjorts om till A-traktorer pÄ andra firmor som sedan underkÀnts vid besiktningen.

– De har inte varit programmerade pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. Men efter att de varit hĂ€r sĂ„ gĂ„r de igenom besiktningen.

Enligt honom Àr det bÄde ungdomar och förÀldrar som tar initiativ och kommer till honom med A-traktorer. Det för att fÄ fordonen mer sÀkra.

undefined
"Jag fÄr tillbaka mycket pÄ det jobb jag utför nÀr jag vet att ungdomarna kör sÀkrare ute pÄ vÀgen", sÀger Markus Andersson om sitt arbete, som enligt honom krÀver mycket tid och pengar.

– MĂ„nga vill sĂ„klart att deras A-traktor ska vara laglig. Men ibland kommer bĂ„de ungdomar och deras förĂ€ldrar hit och vill att fordonet ska gĂ„ fortare. Men de Ă€ndringarna gör vi inte hĂ€r, sĂ€ger han.

Markus tycker att fler borde satsa pÄ att ha en sÀker A-traktor.

– En A-traktor Ă€r mycket mer sĂ€ker Ă€n exempelvis en mopedbil. Det eftersom A-traktorn Ă€r som en vanlig bil och har en sĂ€krare kaross. En mopedbil Ă€r byggd till största delen i plast.

En mopedbil fÄr dessutom gÄ fortare Àn en A-traktor. Mopedbilen fÄr gÄ 45 kilometer i timmen, en hastighet som en A-traktor Àr sÀkrare för, enligt Markus.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!