Jobbpass byts, anställda jobbar hemifrån och arbetsplatser tar fotbollspaus. Sportpubarna är fullbokade sedan länge och den som vill ha en Sverigetröja får vara beredd på att leta länge. Överallt märks VM-yran.
– Man märker av det väldigt mycket. Folk kommer instormandes och frågar om vi har Sverigetröjor, säger Ella Wiik som jobbar på en sportaffär i centrum.
I deras butik gapar hängarna tomma. Både dam- och herrtröjor är slut, liksom linnen och klänningar. Endast barnkläder finns kvar.
– Vi har haft grabbgäng som har stått och försökt pressa in sig i pojktröjorna. Så det är lite turbulens på den avdelningen, konstaterar Ella Wiik med ett snett leende.
Men de som tjänar mest på VM-yran är pubarna.
– Vi har tredubblat omsättningen jämfört med förra sommaren. Men det är känt i branschen. Alla jublade när Sverige kom med, berättar Alexander Nisses-Gagnér, som äger en sportbar i centrala Uppsala.
– Vi blev i princip fullbokade en halvtimme efter den senaste Sverigematchen, säger Saga Martineau som jobbar på puben.
En stor orsak till omsättningsökningen är att Sverige fortfarande är kvar i turneringen. Det gör att intresset för de andra matcherna är större än tidigare år.
– Skulle Sverige inte gå vidare, ta i trä, då tror jag att intresset kommer att dö ut, säger Saga Martineau.
En annan pub ett stenkast därifrån märker även de av ett större intresse för alla matcher. Och dagens match är fullbokad sedan länge.
– Förra matchen var inte ens över innan vi hade fullbokat, säger Madeleine Wentjärvi som arbetar på puben.
De får plats med närmare 300 bokade platser och på uteserveringen finns ytterligare 60 obokade platser. Men de tror Madeleine Wentjärvi kommer ta slut snabbt.
Ytterligare några som laddar för tisdagen är Uppsala läns dövas förening och de teckentolkar som ska tolka matchen på Dövas hus i Uppsala.
– Det brukar vara ett tjugotal som kommer. Något fler vid senaste matchen, säger Thomas Spogårdh, ordförande för Uppsala Läns dövas förening.
Tolkarna översätter vad de pratar om innan matchen, i pausen, om det är något särkilt som händer under matchen som behöver lyftas, samt eftersnacket.
– Allt som vi alltid missar och som hörande tar för självklart. Tv är ett visuellt medium, men nästan alla program bygger på ljud, säger Thomas Spogårdh.