Det säger Olle Lundin som är professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet sedan UNT avslöjat att kommunens bolag Destination Uppsala köpt textreklam från en bloggare. På uppdrag av Destination Uppsala har bloggaren besökt en och samma restaurangkoncern i marknadsföringssyfte, Svenssons krogar.
– Att göra på det här sättet är helt förbjudet enligt kommunallagen. En kommun får inte stödja ett enskilt företag. Det är klart och enkelt och man kan tycka att Uppsala kommun borde känna till vad som gäller, säger han.
Kommunen får bara ge generellt stöd till näringslivet. Det kan handla om att skapa företagshotell där småföretag kan hyra in sig eller bygga och hyra ut industrifastigheter.
– Men inte peka ut ett företag och gynna det på det här sättet. Det ligger inte i medborgarnas intresse och det stör konkurrensen inom restaurangverksamheten, säger Olle Lundin.
Vad riskerar kommunen?
– Någon kan göra en anmälan till Konkurrensverket. Det är väl det enda. Men en kommun ska ju följa de lagar som finns, säger Olle Lundin.