En viltlystrare förklarar gymnasieleverna är en tvåpipig visselpipa som man fäster fram på sin bil eller motorcykel. Visselpipan sänder ut ett högfrekvent ljud när man färdas i hastigheter över 60 kilometer i timmen. Ljudet ska skrämma bort vilda djur och på så sätt motverka viltolyckor.
– Ljudet är tillräckligt högfrekvent för att bara påverka vilt och inte hundar eller andra husdjur, säger Amina Kerimova, vd på företaget.
Att driva företag tycker gymnasieeleverna är kul och spännande, men samtidigt en utmaning då det är något nytt för dem. Det roligaste med det tycker de är att se företaget utvecklas, och att få ta mycket eget ansvar. En specifik utmaning de ser med arbetet är att få folk att uppmärksamma produkten.
– Det är svårt att få vuxna att lite på ett UF-företag och inte välja de etablerade företagen istället, säger Rasmus Larsson, försäljningsansvarig på företaget.
Genom media, mässor, sociala medier och marknader hoppas dock gymnasieeleverna nå den äldre målgruppen.
– Vi har en hög ambitionsnivå och vill lyckas bra med det här, därför lägger vi också ner mer tid än det vi har enligt schemat också. Bland annat lägger vi ut inlägg på sociala medier utanför skoltid, säger Amina Kerimova.
Lyckas företaget bra med försäljningen vill de gärna fortsätta efter att kursen tagit slut.
– Då kanske man kan fortsätta parallellt med skolan, säger Rasmus Larsson.