Numera gillar Mikael Schenning att bygga upp det som Ă€r Ă€nnu större â typ bilverkstĂ€der. Men sluta skruva, det gör Micke aldrig.
â Helt enkelt var det sĂ„ att jag ville se hur prylarna fungerade. SĂ„n Ă€r jag Ă€n i dag. Men det konstiga Ă€r att jag redan som liten gillade ordning och reda. Allt ska ha sin plats, frĂ„n vĂ€nster till höger.
Mikael Schenning hade gott om utrymme dĂ€r han vĂ€xte upp i SparrsĂ€tra-ÂSöderby. En tidigare ladugĂ„rd pĂ„ förĂ€ldrarnas avstyckade gĂ„rd, blev tillhĂ„ll för en nyfiken grabb med ett stĂ€ndigt ökande intresse för allt mekaniskt. ÂGĂ€rna det som sprutade rök och dundrade.
â NĂ€r leksakerna hade plockats isĂ€r och ihop mĂ„nga, mĂ„nga gĂ„nger, blev moppar det stora intresset. Och sen vĂ€xte bĂ„de prylar och intresse.
Första moppen hamnade i en blott sjuÄrings allt kunnigare hÀnder.
â Sen var jag nog bara 15 nĂ€r jag hade min första bil att skruva pĂ„. En VW-variant, vill jag minnas. Sedan blev det amazoner pĂ„ löpande band.
FörstÄndiga förÀldrar lÀt honom hÄllas. Enda regeln var att Micke inte fick provköra sina mekobjekt utanför gÄrden.
â Jag har aldrig gillat att plugga. Men nĂ€r jag fick ta isĂ€r och plocka ihop saker var jag lycklig. Den viljan, att se hur allt fungerar, ja, det Ă€r fortfarande min egen motor.
Nu fyller Micke Schenning 50 Ă„r. I Enköping driver han OK Bilverkstad som egen företagare. Samma typ av allbilverkstad har han âfĂ„tt snurr pĂ„â i Sala.
â Jag skulle nog gĂ€rna vilja ha ytterligare en verkstad. Det som hindrar mig Ă€r bristen pĂ„ personal. Det Ă€r nĂ€stan omöjligt att hitta mekaniker. FörstĂ„r inte vart dom tar vĂ€gen efter gymnasiets fordonslinje.
SjÀlv Àr Mikael Schenning lÄngvÀgare. Efter nian vÀntade mindre Àn ett Ärs utbildning till svetsare.
â Först blev det Bahco, och sen jobb som mekaniker pĂ„ nĂ„gra lokala bilverkstĂ€der. 28 Ă„r gammal nĂ„dde jag mina drömmars mĂ„l, den första egna bilverkstan.
I dag stÄr allbilverkstÀderna, alltsÄ de som inte Àr knutna till ett speciellt mÀrke, inför den största utmaningen nÄgonsin:
â Elbilarna. HĂ€r Ă€r det verkligen inte bara att skruva. Branschen mĂ„ste omskolas, och det blir tufft för dom som inte hĂ€ngt med frĂ„n början. Vilket jag gjort.
Men det handlar inte enbart om att förstÄ eldriftens alla delar.
â Du mĂ„ste ocksĂ„ ha isolerade verktyg. Annars gĂ„r det att göra sig bra illa eftersom det Ă€r starkström i en del komponenter. Gör-det-sjĂ€lvarens möjligheter att sjĂ€lv meka med sin bil krymper snabbt.
Fritid har Mikael Schenning mycket litet av.
â Som junior blev det en hel del hockey i Enköpings SK plus fotboll i SK Elvan, Lundby och Orresta, men sedan tog jobbet över helt och hĂ„llet.
Inte riktigt Ă€ndĂ„. âMickeâ hann med nĂ„gra Ă„r som hockeytrĂ€nare för ESK:s juniorer nĂ€r yngste sonen spelade dĂ€r.
ââDet dĂ„liga samvetet Ă€r att jag borde motionera mer, men jag har ocksĂ„ blivit expert pĂ„ att hitta skĂ€l för att hĂ„lla mig undan.
Det Micke faktiskt hinner med Àr en hel del resor. 50-Ärsdagen firas tillsammans med hustrun i Thailand.
ââAnnars ligger favoritmĂ„let betydligt nĂ€rmare. Polen Ă€r klart underskattat, billigt och bra pĂ„ alla sĂ€tt. LĂ€mpar sig bĂ„de för en kort weekend med flyg eller för lĂ€ngre resor utanför de stora stĂ€derna.
Men helst av allt tar Mikael Schenning bilen pÄ semesterresan.