För tre månader sedan blev det klart att EP byter ägare. På måndag ändrar vi utseende på papperstidningen.
Under nyårsdagen finns NTM-koncernens formansvarige Mikael Wiik till hands på redaktionen i Enköping när måndagens tidning växer fram.
Vid sidan av den nya layouten på eposten.se och i papperstidningen innebär årsskiftet även byten av flera tekniska system.
Är du nervös?
– Nej, inte alls. Sedan vi gjorde om UNT hösten 2014 så har vi även förändrat våra tidningar i Norrbotten, nu senast Piteå-tidningen. Den fick det utseende EP kommer att få, säger Mikael Wiik.
Vad är det då för papperstidning som EP:s läsare möts av på måndag?
– Det är en färgstark tidning, med skarpa kontraster mellan hårt och mjukt material, svarar han.
När det gäller många andra förändringar, bland annat central redigering, telefonväxel och bokningssystem för annonser, menar han att EP redan genomfört dessa i NWT-koncernen.
Nu när du har lärt känna EP lite närmare; vilket intryck har du fått av det senaste tillskottet i NTM?
– Det är positivt. Ni är en normal svensk lokaltidning, med en egen identitet och stark lokal anknytning.
Chefredaktören Roger Pettersson och nyhetschefen Anette Östlund har haft täta kontakter med sina kollegor på UNT, Upsala Nya Tidning, sedan försäljningen blev klar.
– Läsarna kommer att känna igen sig. Vi förändrar utseendet, men blir ingen ”Uppsalatidning”. Däremot kommer vi att kunna samarbeta och bli starkare på länsnyheter, säger Roger Pettersson.
– Ni byter Karlstad mot Norrköping och Uppsala. På så sätt blir det ingen skillnad för läsare och kunder, säger han.