Ska Hjulstabron renoveras?

På grund av Hjulstabrons osäkra drift och slutförandet av Mälarprojektet utreder Trafikverket framtiden för den mer än 60 år gamla bron.

Frågestund. Intresset var stort när Trafikverket informerade om arbetet med en ny Hjulstabro.

Frågestund. Intresset var stort när Trafikverket informerade om arbetet med en ny Hjulstabro.

Foto: Magnus Eriksson

ENKÖPINGS-NÄS2017-04-11 16:00

Blir det en helt ny bro eller renoveras den gamla, det var några av frågorna som ställdes när Trafikverket hade informationsmöte om arbetet med en ny Hjulstabro i Enköpings-Näs bygdegård i förra veckan.

Knut Hawby är projektledare hos Trafikverket och höll i informationsmötet.

– Hjulstabron är gammal och kostar pengar att underhålla, det är en av anledningarna till att vi påbörjar en utredning. Sedan finns det en koppling till Mälarprojektet och utbyggnaden av Mälarens farled som ska göra att större båtar kan köra där. Som det ser ut i dag kommer de inte förbi dagens bro, i öppet läge är bron för smal. Vi vill informera allmänheten om vad vi håller på med och vilka förutsättningar vi har. Det finns inga förslag till en ombyggnad eller en ny bro i dagsläget, det återkommer vi med. Först ska det ju upprättas nya nationella och regionala planer som ska vara klara våren 2018, säger Knut Hawby.

Om utredningen föreslår en ny bro finns det många intressen att ta hänsyn till, bland annat det Natura 2000 område norr om bron med den gamla ekbacken med 200-åriga ekar som huserar den fridlysta läderbaggen.

– Det finns många förutsättningar att förhålla sig till, inte bara Natura 2000 området. Det finns fornminnen, skeppsvrak och järnåldersgravar. Sedan måste vi ta hänsyn till vatten, buller och markmiljö, säger Linda Fransson som är miljösamordnare.

Cirka 50 personer hade kommit till bygdegården i Enköpings-Näs och frågorna var många, framförallt om vilken sorts bro som skulle byggas om utredningen visade att en ny bro vore det bästa alternativet.

– Vi tittar på alla brotyper, ingen lösning är utesluten. Det bästa med en ny bro är ju att den skulle kunna byggas under tiden som den gamla står kvar. Visar utredningen att en renovering av den gamla bron är det bästa alternativet kommer överfarten bli avstängd allt från ett halvår till flera år beroende på åtgärd. En eventuell byggstart ligger ju långt in i framtiden, går allt som på räls så skulle kanske en ny bro kunna stå klar 2021, men sådana här saker brukar sällan gå som på räls, säger Knut Hawby.

Ove och Christina Larsson har sommarstuga på Märsön och skulle i allra högsta grad beröras av en ombyggnad eller ett bygge av en ny bro.

– Det ska bli intressant att se vad de kommer fram till och vad som kommer att hända på Märsön. I dag fick vi ju inte veta några nyheter direkt, men det ska bli intressant att höra i höst när de vet mer. Det vore ju skönt med en ny bro, men en tunnel vore ju bäst egentligen, då slipper de ju alla problem på ovansidan, säger Ove och Christina.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!