Stramare regler för upphandlingar

Ny organisation, ett nytt e-handelssystem och en ny tjänst ska säkra att kommunala upphandlingar följer lagar och avtal och att de följs upp ordentligt.

En ny avdelning, ett nytt e-handelssystem och en ny tjänst ska skapa ordning på kommunens upphandlingar.

En ny avdelning, ett nytt e-handelssystem och en ny tjänst ska skapa ordning på kommunens upphandlingar.

Foto: Lotta Lille

Enköpings kommun2019-08-27 18:00

Det framgår av det åtgärdsprogram som den nya kommunledningsförvaltningen (KLF) tagit fram efter allvarlig kritik från kommunens revisorer.

De tre upphandlingstjänster som nu finns på samhällsbyggnadsförvaltningen (SBF) kommer under hösten att flyttas över till en nybildad avdelning på KLF. Det ska göra det lättare för inköpsavdelningen att få en samlad bild av hela kommunens inköp och upphandlingar.

Den allvarligaste kritiken mot kommunens upphandlingar gällde bristerna i kontinuerlig uppföljning av att ingångna avtal följs.

KLF förslår att en inköpscontroller anställs. Dennes uppgift ska vara att med hjälp av det dataprogram för upphandlingar och avtal som redan finns och ett e-handelssystem som kommer att införas göra kontinuerliga kontroller av hur avtal följs och upphandlingar görs.

– Vi håller på med en projektplan för införande och upphandling av e-handelssystemet. Det ska göra det möjligt att beställa önskade varor via dator och efter attest få varan levererad. Avsikten är att göra hanteringen enklare ute i verksamheterna men också att förenkla uppföljning och utvärdering av avtal, säger Laila Eklund, tillförordnad chef för den nya upphandlingsavdelningen.

Avdelningen kommer att sköta direktupphandlingar till värden över 100 000 kronor, och rutiner skapas för hur köp av varor och tjänster av samma slag förs samman så att direktupphandlingsgränser inte överskrids.

– Fortsatt utbildning om lagar och upphandlingsregler ska också ske, säger Laila Eklund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!