Inger Sohlman bor i Kävra strax utanför Enköping. Hon behöver korsa riksväg 70, två gånger, för att ha möjlighet att ta sig till busshållplatsen i riktning mot Enköping. Det finns ingen ordentlig övergång för de gående på den delen av riksväg 70 som hon bor vid.
– Någon måste ha gjort en miss i planeringen, säger Inger Sohlman.
För att kunna ta sig till busshållplatsen behöver boende vid Kärva och Ljung ta sig över riksväg 70 och sedan gå längs med vägen, med trafiken i ryggen, beroende på i vilken riktning personen går.
– Man måste kunna komma över till busshållplatserna utan att behöva gå på vägen, säger Inger Sohlman.
Lars Königsson, Projektledare på Trafikverket, har svårt att uttala sig om det enskilda fallet.
– Det är ett antal busshållplatser som tillsammans med länstrafiken blivit utplacerade och vi försökt placera ut dem så att man kan ta sig till och från busshållplatsen på ett någorlunda säkert sätt men jag kan bara uttala mig generellt, säger Lars Königsson.
En lösning på problemet hade varit en mindre väg vid sidan av riksvägen. Inger poängterar att hon tycker att det är bra med en plus två väg men att det måste vara trafiksäkert för fotgängare.
– Vår önskan från början var att få en grusväg över gärdet, bort mot korsningen. Det skulle bli säkrare men det var för dyrt. Det är många som kör fortare än 90 kilometer i timmen, trots hastighetsbegränsningen, säger Inger Sohlman.
Det finns inget som hindrar fotgängare eller cyklister från att färdas på sådana vägar.
– Man får gå och cykla på en sådan väg men ibland är det mindre tillgängligt på grund av att ett räcke som är utplacerat där man tidigare kunnat gå, så blir det ibland. Men vi har en konstant dialog med de boende och försöker hitta bra lösningar så gott det går, säger Lars Königsson.
Även högersväng vid avfarten bortom Ingers avfart orsakar problem, man måste accelerera en kort sträcka och sedan minska farten vid avfarten. Det har funnits tillfällen då Inger eller familjemedlemmar varit nära att blivit påkörda bakifrån.
– Det är ingen skillnad om man har räcken eller inte, om man ska göra en vänster eller högersväng måste man generellt ha observation bakåt. Är det en farlig situation bör man undvika att göra svängen, att man inte gör en farlig manöver. Upphinnandeolyckor är ovanliga men jag kan förstå att det kan kännas otryggt, säger Lars Königsson och tillägger:
– Vi gör det här projektet är att öka både trafikframkomligheten och säkerheten. Det är en stor riskreducering gällande trafiksäkerheten med sådana typer av vägar.