Flera mindre vägar rustas i sommar

Gamla E 18 mot Krägga i Håbo och vägen mellan Örsundsbro och Landsberga är några av de vägsträckor som får ny beläggning i sommar.

Uppdaterad. "Vi jobbar med flerårshorisont och uppdaterar oss om läget varje vinter" säger Gunnar Dryselius på Trafikverket.

Uppdaterad. "Vi jobbar med flerårshorisont och uppdaterar oss om läget varje vinter" säger Gunnar Dryselius på Trafikverket.

Foto: Magnus Eriksson

Enköping/Håbo2017-04-26 06:00

Närmare 30 miljoner kronor finns avsatt för sommarens vägarbeten i Enköpings- och Håbotrakten.

– Totalt underhåller vi 66 kilometer väg i det området den här säsongen, säger Gunnar Dryselius vid Trafikverket region öst.

I Håbo ska några vägsträckor ytbehandlas, vilket innebär att ett tunt lager klister samt grus läggs ut på vägen. Det gäller väg 542 ut mot Krägga och väg 543 som ansluter mot gamla E 18 vid Jehanders grusgrop.

Även väg 572 mellan Hagby och Vänge nordväst om Örsundsbro får samma behandling. Troligen görs arbetena under försommaren och störningen i trafiken blir liten då de tar knappt en dag.

– Det är en slitstark åtgärd som håller att köra på i många år, säger Gunnar Dryselius.

Hastigheten blir nedsatt på sträckorna och trafikanter uppmanas att ta det lugnt då det finns risk för löst grus och stenskott dagarna efter att vägen åtgärdats.

Ett flertal lite större arbeten ska göras i trakterna kring Örsundsbro under försommaren. Där ska vägarna fräsas upp och nya lager läggas för att minska gropighet och förstärka vägkroppar som fått dålig bärighet och inte längre klarar dagens tunga fordon.

Det gäller väg 580 mellan Djurby och Husby, väg 566 mellan Vrå och Härvesta, väg 568 mellan Örsundsbro och Landsberga. Diknings- och trummarbeten är redan gjorda eller pågår.

Samma typ av arbete görs även på väg 529 mellan Svallby och Kumla vid Boglösa söder om Enköping.

–­ Det är 1,5 kilometer väg som varit i extremt dåligt skick och till och med varit svår att ploga. Så det arbetet är efterlängtat, säger Gunnar Dryselius.

Liknande arbete görs även på gamla E 18 mellan Litslena och Varpsundet där även diken ska rensas och vägtrummor bytas. Arbetet görs senare under sommaren och kan innebära vissa störningar i trafiken.

E 18 ska få ny beläggning på en åtta kilometer lång sträcka mellan Bålsta och Ekolsund, troligen under andra halvan av juni eller början av juli. Det är höger körfält som ska åtgärdas och arbetet beräknas ta en vecka.

Blir det pengar över i den tilldelade potten planerar man att göra färdigt ramperna till och från trafikplats Romberga efter semestrarna. De ska få ny beläggning och jobbet utförs nattetid för att påverka trafiken så lite som möjligt. Ramperna stängs av under arbetet och trafikanterna får då ta avfarterna vid Annelund eller Ulunda istället.

Det större jobb som ska göras i länet i år gäller E 4 norr om Uppsala. Där ska den 13 kilometer långa sträckan med betongbeläggning beläggas med asfalt.

– Betongen har tyvärr inte hållit som önskat, hjulspåren är två centimeter djupa på de värsta ställena. Vägen kommer att stängas av i etapper och trafiken leds om via intilliggande körfält, säger Gunnar Dryselius.

Arbetet startar i juli och kommer att pågå i flera veckor. De som ska norrut på E 4 i sommar rekommenderas att välja en alternativ väg, exempelvis gamla E 4 som ansluter till nya motorvägen i Björklinge.

Vilka vägar som ska åtgärdas bestämmer man genom att åka runt och mäta spårslitaget på vägbanorna och även genom okulär besiktning.

– Jag tycker att vi har bra koll. Vi jobbar med flerårshorisont och uppdaterar oss om läget varje vinter, om det är någon väg som slitits mer och arbetet där måste tidigareläggas. Det är lite av jobbets utmaning, att åka runt och se hur vi ska få ut mest av pengarna, säger Gunnar Dryselius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!