Den bilbältesmätning som NTF gör varje år i landets kommuner visar att bältesanvändningen i tätort ökat från 94 till 95 procent.
I Enköping Håbo låg bältesanvändningen på 96 procent vilket är snäppet över rikssnittet. Bäst i länet var Uppsala med 99 procent, sämst Heby med 89 procent.
Ökningen i landet tror man beror på att allt fler bilar utrustas med bältespåminnare. 2016 gjordes 83 procent av samtliga resor i ett fordon med bältespåminnare. År 2005 låg den siffran bara på tio procent.
Kvinnorna är bättre än män på att använda bälte. 97 procent av de kvinnliga bilförarna använder bälte medan männen ökat från 93 till 94 procent.
– Att användningen bland män stiger är jättebra men eftersom det fortfarande är så att var tredje person som omkommer i personbil saknar bilbälte är det viktigt att fortsätta jobba för en ökad användning, i synnerhet mot högriskgrupper som unga män, säger Marie Nordén, generalsekreterare vid NTF.
De lokala och regionala skillnaderna är stora. I exempelvis Gnesta i Södermanland låg siffran på 66 procent, i Hällefors i Örebro län på 68 procent medan Älvsbyn i Norrbotten och Sollentuna i Stockholm låg på 100 procent.
– Det är oroande att bältesanvändningen varierar så. På vissa håll saknar nästan var tionde bälte och på kommunnivå är användningen på sina håll ännu sämre, säger Marie Nordén.
Vid en kollision minskas risken att skadas med 50 procent om man använder trepunktsbälte. Krockkudden ersätter inte bälte utan ska användas i kombination med bälte för maximal skyddseffekt.