Under sommaren har mark och vägar börjat vändas upp och ner för att IP-Only ska lägga ner de totalt 175 milen fiberkabel i Enköping – en aggressiv expansion som ärrat asfalten och gnagt av befintliga kablar i spåren av sin framfart.
Hans Högblom bor till vardags i Stockholm men har ett hus i Vallby vars kablar blev avslitna. Smältvatten rann ut ur frysen, skadade golvet och spred en illaluktande doft.
– Jag fick reda på det först när en granne hörde av sig två dagar senare – annars hade jag inte vetat någonting, säger han.
När fiberröret skulle dras till huset hade IP-Onlys entreprenör använt en markfräs och gått rakt igenom en grusyta och förstört markduken.
– När beredaren var på plats för att inspektera visade jag skyddsröret de skulle använda men när de grävde ignorerades det, förklarar Hans.
Som elektriker har han själv reparerat många kablar och förstår att olyckor kan hända vid stora markarbeten.
– Det är naturligt att kablar går sönder men att varken meddela eller åtgärda det känns fel, säger han sympatiskt.
Paul Bärlund i Teda har haft liknande problem – under sommaren stod hans uthus utan el i tolv veckor.
– Jag visade tydligt var kablarna var dragna men när de väl grävde slets de av. De hade dragit fiberkabeln under kabelbrottet så de måste ha sett det.
Entreprenören fyllde igen rännan så Paul visste först inte vad felet var.
– Det var inget fel på säkringarna, sen började man ju ana att kabeln gått av. Jag började gräva och fann till slut kabelbrottet. Jag kontaktade IP-Only och de tog emot en anmälan men sedan hände ingenting, säger han och berättar att han återkom till IP-Only upprepade gånger.
Anmälan verkade hamna mellan olika stolar. När den kom in till IP-Only gick den direkt vidare till deras entreprenör men när Paul väl fick tag i en ansvarig chef hade han inte hört någonting.
– Det är trist att anmälningsvägarna inte fungerar – tolv veckor ska man inte behöva vänta! Även om de skickat vidare anmälan borde de följa upp ärendet – ansvaret ligger ju hos dem.
Problemet sträcker sig längre än avslitna kablar. Boende i Grillby berättar om hål och krondiken efter grävningarna som ännu inte fyllts igen.
– De gräver och sen försvinner de någon månad. Vissa gator går knappt att komma fram på. Man tar omvägar för att det inte går att köra på de mest förstörda gatorna, säger Royne Ruthström.
– Nu har de börjat åtgärda problemen men gör det väldigt sporadiskt – de slänger i lite asfalt i hålen och sen rör de sig vidare till en annan gata utan att göra klart, fortsätter han berätta.
– Det är fruktansvärt tråkigt att det ska ta såhär lång tid för dem att börja laga vägarna här omkring – flera månader har vi väntat på det, säger Anna Westerberg i Grillby.
Vid två tillfällen har hon behövt laga sin bil då de dåliga körbanorna har orsakat skador på bakdäcken.
– Det spelar ingen roll hur försiktigt man kör – hela däcken sjunker ner i groparna! Bromsskivorna slits mot däcken när man gasar sig ur dem och nu har bilen varit inne på reparation två gånger på en månad. Jag har varit i kontakt med IP-Only som hänvisade mig till kommunen som i sin tur hänvisade mig tillbaka till IP-Only, säger Anna Westerberg uppgivet.
Bland annat Villagatan som går rakt genom Grillby har grävts upp och påverkat de som bor i området. Det drabbar inte bara de boende som beställt fiber av IP-Only utan även de som valt att inte skaffa fiber.
– Det har varit mycket irritation här omkring. Det har varit farligt att cykla bland alla groparna och dikena. Men värst är det för dem som ska till jobbet som måste stanna vid varje decimeterdjup grop – det har blivit köer här på morgonen, säger Bertil Karlsson och visar upp Villavägen.
Förutom skadorna på kablar och vägar är informationsfrånvaron trängande. Både Enköping kommuns och IP-Onlys hemsidor gapar tomma och många samtal mynnar ut i ingenting.
– Det har tagit väldigt lång tid och ingen säger någonting. De var väldigt aktiva i området när de kom till att sälja in sin fiber men nu när det är problem är det jättesvårt att få tag i dem, säger Royne Ruthström.