Ett berg av paket efter black friday

Varken black friday, black week eller cyber monday är slut för Möbler och ting utanför Grillby. Paketutlämningen inne i butiken slår rekord.

29 november 2018 21:00

Vid sidan av den ordinarie butiksverksamheten är Möbler och ting utlämningsställe för paket från Schenker och DHL. Sidouppdraget tar allt större del av jobbet inne i butiken.

Inne i ett litet rum intill kassan trängs paketen med varandra.

– Vi har skapat en liten ruta där man kan röra på sig, skrattar Eila Kyhlström som driver Möbler och ting tillsammans med sin son Markus Kyhlström.

– Jag har räknat. Det är mellan 50 och 60 procents ökning av paketen den här veckan, berättar hon.

Ändå är vi bara i början av den skörd med internetköp som black friday, black week och cyber monday har fört med sig. Folk handlar uppenbarligen väldigt mycket på nätet.

Markus Kyhlström ägnar sig åt byggnadsarbete. Ett nytt rum håller på att byggas i anslutning till butiken.

– Här ska det bli pakethantering sedan. Vi måste bygga ut för paketens skull, säger Eila Kyhlström.

– Och sedan är det så att hela butiken i övrigt växer, så att vi behöver ha ett lager också, tillägger Markus Kyhlström.

Pakethanteringen tar ungefär två timmar om dagen i anspråk för en person. Men det är inget som på något sätt känns betungande för dem.

– 200 paket drar 200 kunder. Det är en fantastisk tjänst att ha, säger Markus Kyhlström.

Möbler och ting har haft utlämning av paket i ungefär tio år. Verksamheten växer år efter år.

– DHL och Schenker har pratat om att ökningen är ungefär 20 procent varje år, säger Markus Kyhlström.

Verksamheten rullar på som den brukar hos Möbler och ting. Denise Rodhe och Eila Kyhlström scannar av och registrerar några av de paket som utlämningsstället fick under torsdagen. Kunden Birgitta Mesch passar på att hämta ut ett paket samtidigt som hon handlar annat.

Eila Kyhlström berättar att butiken ungefär hanterar 300 paket i veckan i normalfall. Men nu är det som sagt en kraftig ökning, som inte på något sätt kommit som någon obehaglig överraskning.

– Nej, vi har sett fram emot det här, berättar hon.

Första föraningen av puckeln efter black week kom i början av veckan i form av ovanligt stora paketleveranser till Möbler och ting. Det var bara början.

– Nästa vecka kommer det att vara minst lika mycket. Det här är inte slutet på black friday, utan början. Sedan var det ju cyber monday och sedan blir det jul, konstaterar Eila Kyhlström.

Miljardcirkusen black friday

Handelns utredningsinstitut, HUI, rapporterar om minskade besöksvolymer på köpcentrum under black friday i Sverige. Besöksvolymerna minskade med nära 3 procent jämfört med förra året. Slutsatsen blir att konsumenterna valde bort att handla i köpcentrum till förmån för andra försäljningskanaler.

Enligt Postnord handlade svenskarna för 6,7 miljarder kronor på black friday, vilket var 1,4 miljarder mer än i fjol. Paketvolymen hos Postnord ökade samtidigt med 25 procent.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Anders Jagemo