I och med förvärvet av Uddala Bygg har nämligen byggnadsföretaget Elvbygg och XL-Bygg Sten & Son träffat ett avtal som innebär att Elvbygg ska köpa material hos XL-Bygg Sten & Son.
Det är en stor affär inom Enköpings lokala byggbransch. Tidningen träffar Peter Vägermark, säljaren av Uddala Bygg, och Rickard Pettersson, som är platschef på byggvaruhuset på Spjällgatan. De två herrarna säger sig vara mycket nöjda med att ha gjort upp om förvärvet och avtalet. Väsentligt i sammanhanget är att Peter Vägermark även är Elvbyggs ägare.
– Vi är jätteglada över att ha fått det här avtalet med ett annat lokalt företag. Det kommer även att ställa krav på XL-Bygg om att kunna leverera, säger Peter Vägermark.
Tidigare har Uddala varit stor leverantör åt Elvbygg eftersom de haft samma ägare. Nu räknar XL-Bygg Sten & Son med att få 20 till 25 procent högre omsättning på byggmaterial tack vare att Elvbygg går in som stor kund.
Uddala Byggs bygghandelsbutik upphör i och med affären. Butiken stängde för gott 30 april.
– Vi tar över verksamheten och flyttar den hit till Spjällgatan. Vi är otroligt glada och stolta över att vi får ta över Uddala Bygg, berättar Rickard Pettersson.
Det som blir kvar i Uddala är förråd, men ingen sågverksamhet.
Det har varit såg i Uddala i över 60 år, enligt Peter Vägermark. Sedan drygt 30 år har det funnits en bygghandel där. Ingen sägs upp på grund av övertagandet. Peter Vägermark har varit en av Uddalas ägare sedan 2001, då Sune Bogelid sålde rörelsen.
– Det här var ett naturligt steg att ta. Bland annat är det för att få en lugnare framtid för min egen del. Man kan inte hålla på med hur mycket som helst, säger Peter Vägermark.
XL-Bygg Sten & Son har 17 anställda. Företaget är familjeägt och har funnits på samma plats i Enköping sedan 1897. Som namnet antyder ingår företaget i kedjan XL-Bygg, men Rickard Pettersson påpekar att man inte ägs av XL-Bygg utan att det bara tillhör inköpskedjan.
– Vi köper vad vi vill och vi gör vad vi vill. Vi är helt och hållet ett fristående företag, säger han.
Rickard Pettersson räknar med att kundstocken till ungefär 70 procent består av företag och till 30 procent av privatpersoner. Fast det skiljer sig åt under olika tider på året. Under vår och sommar, då många gör-det-självare snickrar på uteplatser och annat, är förhållandet ungefär fifty-fifty mellan företagskunder och privatkunder.