Visioner om ny järnväg i Uppland

Konkreta satsningar på nya järnvägssträckor är dyra och sällsynta men det finns visioner kring hur tågtrafiken i Uppland skulle kunna utvecklas. Men alla förslag är kanske inte riktigt realistiska.

Enköping2009-07-11 16:30
Så är det till exempel med Agneta Gille (s) förslag nyligen om en ny järnväg mellan Östhammar och Uppsala.

Agneta Gilles förslag har väckt en hel del debatt på unt.se. Men Ola Kahlström som är trafikutredare på Regionförbundet i Uppsala tycker personligen inte att idéen med järnväg mellan Uppsala och Östhammar, eller Forsmark, är riktigt realistisk.
- En sådan järnvägssträckning är inte aktuell nu, men hur vi agerar framöver beror på vad politikerna beslutar, säger Ola Kahlström.

Däremot finns önskemål från Östhammars kommun om att man i samband med upprustningen av Hargshamnsbanan även ska satsa på persontrafik. Den rustas bland annat för att malm ska kunna transporteras från Dannemora gruva till Hargshamn. Problemet är att banan inte är elektrifierad och i dagsläget måste en person gå bredvid och leda tåget. Även efter upprustningen kommer tågen antagligen inte att gå snabbare än 70 km/h.

Hargshamnsbanan ansluter till ostkustbanan vid Örbyhus, men därifrån kan man i dagsläget bara ta sig vidare norrut.
- Att bygga ett anslutningsspår från Hargshamnsbanan så att man även kunde ta sig söderut mot Uppsala skulle kunna vara ett intressant och mer realistiskt alternativ, säger Ola Kahlström.
Generellt så krävs stora flöden av personer eller gods för att det ska vara samhällsnyttigt att satsa på järnväg. Det råder stor brist på pengar när det gäller infrastruktursatsningar och det är svårt att få igenom helt nya sträckningar. Det finns många befintliga sträckor som behöver rustas upp.
- På grund av det har nya satsningar ofta låg prioritet trots att vi tycker det är viktigt, säger Ola Kahlström.

Regionförbundet har varit med och finansierat en idéstudie angående järnväg mellan Enköping och Uppsala. Det som undersökts är bland annat vilka effekter det skulle få för tillväxten i regionen. I förslaget till nationell plan (motsvarande länstransportplanen) finns inte den här sträckningen med. Däremot är sträckan pioriterad i den politiska överenskommelse "en bättre sits" som behandlar Stockholms- och Mälardalsregionen. Den innehåller bland annat krav att den fysiska planeringen ska påbörjas under perioden 2010 till 2021.
- Vi är angelägna att driva den här frågan och vill satsa både på gods- och persontrafik. Godstrafiken har fått ökad tyngd på senare tid, säger Ola Kahlström.

Ostkustbanan och mälarbanan är prioriterade i överenskommelsen och investeringar är på gång.
- Det kommer att ha positiva effekter framför allt för Håbo och Enköpings kommuner. I Uppsala planeras bland annat ett dubbelspår under gamla Uppsala, säger Ola Kahlström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!