I sommar ska kraftledningen som går över Mälaren mellan Bryggholmen och Oknön höjas så större lastfartyg kan passera där.
I narturreservatet på Bryggholmen ska en 107 meter hög kraftledningsstolpe sättas upp, vilket EP skrivit om tidigare.
Det innebär att omfattande ingrepp görs i naturreservatet.
– För att vara i ett naturreservat är det ett stort ingrepp. Men vi har bedömt att skälen är så starka att vi måste säga ja till tillståndet, säger Urban Westerlind, vid länsstyrelsens miljöavdelning.
Projektet är en del i den nationella transportplanen och Mälarprojektet där trafik med större fartyg ska bli möjlig till Västerås och Köping.
För att den nya stolpen ska kunna sättas upp har en större, skidbackelik, grusväg anlagts på södra delen av ön i naturreservatet, vilket byggherren NCC fått dispens för.
– Det ser rätt brutalt ut i naturen men vägen kommer att tas bort sen. Man ansökte om att vägen skulle få vara kvar men det sa vi nej till, säger Urban Westerlind.
Ett villkor för dispensen är att kompensationsåtärder görs i reservatet. De görs i en annan del av reservatet än där vägen dragits.
– Man har fått avverka en granplantering, vilket gjordes i höstas. Där ska det planteras lövträd, ek, istället, säger Linnea Olsson, vid länsstyrelsens miljöavdelning.
Granplanteringen är inte ett naturligt inslag i Mälarlandskapet. Den anlades innan området blev naturreservat 2005.
– Bryggholmen är en typisk Mälaraö med småbrutet landskap, många lövträd och olika naturtyper. Det finns fina vandringsleder, det är en ö som är besöksvärd på många sätt, säger Linnea Olsson.