I Kalmarviken utanför Bålsta transporteras stora mängder bergskross till NCC:s hamn i Toresta. Anledningen till att den tillfälliga hamnen blivit byggd är projekt Förbifart Stockholm.
Anläggningen utanför Bålsta är enligt Joachim Jansson, områdesansvarig för stenmaterial ABC län på NCC, lämplig tack vare dess närhet till vattnet.
– När Trafikverket gör en upphandling tittar de mycket på miljöhänsyn. Det är miljöriktigt att kunna transportera så mycket som möjligt på sjön och då var denna anläggning nära till vattnet, säger Joachim Jansson.
Totalt ska anläggningen hantera tre miljoner ton berg som tas från Lovön, där berg, mestadels granit, krossas till handbollsstora bitar och lastas ombord på ett fartyg, för att fraktas till Kalmarviken. Varje fartyg tar ombord mellan 3000 och 4000 ton berg och cirka fyra stycken skepp anländer till NCC:s anläggning varje vecka.
För att ta hand om stenmassan används ett transportband som är 250 meter långt. Ungefär tre minuter tar det att transportera stenen till bergtäkten.
– Berget ligger på bandet. Sedan krossas det i olika sorter som kunderna kommer och hämtar. Egentligen är det ingen större skillnad på verksamheten jämfört med förra året. Förut har vi sprängt berg på plats men nu får vi in berget den här vägen istället, säger Joachim Jansson.
Pråmen levererades från västkusten via Södertälje kanal i november och anlände till Kalmarviken i februari. I mitten av mars startade bergsleveranserna med en provbåt och därefter startade en intrimningsperiod på en och en halv månad.
NCC:s hamnanläggning i Toresta fick massiv kritik från boende i området samt Håbo och Upplands-Bro kommun. Oro fanns för att verksamheten skulle ge stora bullerstörningar i Kalmarviken. Ärendet överklagades upp till Högsta domstolen som dock beviljade NCC tillstånd för hamnanläggningen.
– Det är naturligt med protester, det blir det alltid när man gör ett sådant projekt. Vi strävar att klara av de bullerkrav vi har och det gör vi, det är vi inte oroliga över. Men sitter man på andra sidan viken så räcker det att man hör verksamheten så är det något annat än vad man är van vid. Det är därför vi klär in och isolerar alla band för att klara Naturvårdsverkets riktlinjer för buller och minska damningen till ett minimum, säger Joachim Jansson.
De klagomål som hittills inkommit, har varit när fartygen färdats från pråmen efter att ha tömt lasten. För att ta sig ur viken har fartygen varit tvunget att göra en U-sväng och sedan gasat med fullt pådrag, vilket resulterat i höga ljudnivåer. Detta har fartygen korrigerat genom att göra U-svängen redan innan de anlänt till pråmen och bromsar istället genom kurvan.