Växlande väder sliter på vägarna

Tjälskadorna på det mindre vägnätet är färre i år än förra året. Men potthål finns överallt.

Längs Kungsgatan i Enköping har kommunen problem med skador i asfalten.

Längs Kungsgatan i Enköping har kommunen problem med skador i asfalten.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2019-04-12 06:00

– Jag tycker att det är bra i år jämfört med förra året. Det är mer potthål i år på det mindre vägnätet men dem lagar vi varteftersom, säger Klas Johansson vid Svevias kontor i Enköping.

Lite problem har man haft på vägen från Ramstalund ner mot Dalby, norr om Örsundsbro.

– På vissa ställen har det blivit tvättbräda innan den hann binda ihop. Vägen är mycket trafikerad och det körs för fort, kör man försiktigt håller vägen mycket längre, säger Klas Johansson.

Än är det lite för tidigt att ”vårbruka” småvägarna, det vill säga att skrapa och salta dem så att de binder ihop och blir hållbara.

– Vi har börjat grusa men det behövs mer värme och fukt för det arbetet, säger Klas Johansson.

Totalt sköter Svevia 84 mil småvägar i området på uppdrag åt Trafikverket.

– Vi kollar av vägarna året runt, i en 14-dagarscykel, och lagar potthål hela tiden. Men uppstår ett hål precis efter en koll kan det dröja lite innan det lagas, säger Klas Jansson.

De senaste åren har man haft problem med växlande temperaturer och flera tjällossningar under hösten och vintern och då är det svårt att hinna med underhållsarbetet.

– I fjol hade vi tre tjällossningar i november och december, året före sex stycken. Ena natten fryser det, andra natten tinar det och vägarna blir jättemjuka. Då är det svårt för oss att hinna med och då ringer folk och klagar, säger Klas Johansson.

Vid Enköpings kommun har gatukontoret koll på de flesta potthålen i samhällena.

– Det är ganska mycket tjälskador, ungefär lika mycket som i fjol. När det tinar och fryser om vartannat blir det mycket skador och det går fort, säger Lasse Olsson, enhetschef vid gatukontoret.

Inom några veckor kommer man att kunna börja köra med potmixen, den nya asfaltmaskinen som kommunen köpte in förra året och som gör att arbetet med potthålen går snabbare och enklare.

– Men vi måste ha ett visst antal lagningar att göra för att kunna köra den. Och först ska vi sopa rent från grus på gatorna och städa ur potthålen, säger Lasse Olsson.

Vid gatukontoret får man hjälp av bland annat parkkontoret och fastighetsförvaltningen att hålla koll på var potthålen är.

– Vi har problem längs Kungsgatans ena sida, det står ofta vatten där och vi får se om vi kan fixa till det i sommar. Sen har vi varit i kransorterna också men det var inte så mycket skador där, säger Lasse Olsson.

Skador i beläggningen lagas även när det är kallt ute och med kall asfalt. Lagningen blir dock inte lika hållbar och arbetet är väldigt väderberoende.

Tjällossning

Tjäle är mark eller väg som har frusit till is. Is tar mer plats än vatten, vilket gör att vägen expanderar och lyfts när den fryser. Under tjällossningen tinar vägen och återgår till ursprunglig nivå. I vissa fall kan då skador uppstå på vägen.

Vägar är särskilt utsatta för tjäle, eftersom den isolerande snön plogas bort. Hur mycket tjälen lyfter vägen beror på flera faktorer – hur mycket det har regnat på hösten, hur kallt det är och hur länge det varit kallt, hur mycket det har snöat och hur snabbt temperaturen stiger på våren. Generellt ger långa och kalla vintrar större påverkan.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!