Var tredje som ringer 112 är inte i nöd

"Jag får inte tag på en taxi. Är det någon ambulans på väg mot mitt håll som jag kan lifta med?"

Många busringer till SOS Alarm.

Många busringer till SOS Alarm.

Foto: Staffan Claesson

Enköping2017-12-28 11:10

Så kan det låta när SOS Alarms operatörer svarar på 112-samtal. Det gångna året beräknar SOS Alarm att var tredje samtal varit felringning eller busringning. Totalt kommer omkring tre miljoner samtal in i hela landet. Inför den kommande nyårsnatten rustar operatörerna för en förväntad kraftig ökning, både av riktiga nödsamtal och fel- och busringningar.

I Uppsala län fick SOS Alarm ta emot 196 samtal under förra nyårsnatten. En tredjedel av dem, cirka 60-70, handlade alltså inte om någon nödsituation.

– Den som bus- eller felringer till nödnumret riskerar att fördröja hjälpen för någon som är i en akut, livshotande situation, särskilt vid ett tillfälle som nyårsnatten då det rings ovanligt många samtal, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm i ett pressmeddelande.

Hon berättar att nyårsnatten är det tillfälle på året som man tar emot flest samtal till 112. När klockan slår tolv på nyårsafton förväntar man sig en omedelbar fördubbling av antalet nödsamtal i hela landet, från cirka 800 mellan klockan 23 och midnatt till 1600 stycken timmen efter tolvslaget.

I pressmeddelandet berättar SOS Alarm om fler exempel på samtal som inte är nödsamtal. "Koppla mig till polisen, någon har snott min cheeseburgare på McDonalds.” "Jag har inga pengar på mobilen. Kan du koppla mig till min kompis?" "Mina cigaretter är slut. Vet du om det är en ambulans i närheten som kan handla åt mig?" "Kan ni min pinkod till mobilen? Jag har glömt den".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!