Vägsatsningar i Enköping tidigareläggs
Enköping drog två vinstlotter vid besluten om turordningen bland landets infrastruktursatsningar. Både citybanan och den nya sträckningen av E 18 tidigareläggs.
— Det är lysande! tycker Thomas Tollsner, rektor på Hummelstaskolan.
I dag går E18 rakt genom Hummelsta. En del barn väljer att springa över vägen då de ska till eller från skolan. Hummelstaborna har ofta svårt att köra ut på vägen då trafiken är tät. Dessutom är hela vägsträckan en av landets farligaste sett till olycksstatistiken.
Arbetsplanen klar
Motorvägen bryts i ny mark, norr om Hummelsta.
— Vi kommer att hinna. Arbetsplanen är klar och har vunnit laga kraft. Vi har lagen på vår sida att lägga vägen här även om det skulle bli problem med exempelvis markägare, säger Bengt Andersson, planerare på Vägverket.
750 miljoner kronor kostar det att bygga den 1,5 mil långa sträckan. Det blir två trafikplatser, två tunnlar på vardera 200 meter och en rastplats. Dessutom ingår en lång, ny bro över Sagån.
Näringsidkare drabbas
Förlorar på beslutet gör de näringsidkare som livnär sig efter vägen. Hummelsta bensin- och bars ägare sade till UNT i går att de troligtvis kommer att driva vidare sin verksamhet, men i mindre skala.
En annan del i beslutet är att Mälartunneln/citybanan kan börja anläggas redan nästa år. Det innebär att den så kallade getingmidjan i Stockholm byggs bort. Ostkustbanan mot Uppsala och Mälarbanan mot Enköping och Håbo får därmed dubbel kapacitet på sina spår.
Mälartunnel om sju år
Målsättningen är att tunneln ska vara klar år 2011.
— Om inget annat tillstöter i de övriga besluten så kan vi börja med förberedande arbeten redan nästa år, säger Kjell-Åke Averstad, regionchef på Banverket.
Men för att fler tåg ska kunna köras under rusningstrafik till Uppsala, Enköping och Bålsta krävs ytterligare investeringar på båda banorna. Exempelvis fler spår fram till Kallhäll respektive ett resecentrum med bangård i Uppsala. Och de besluten ligger senare i planeringen.
55:an prioriteras inte
Riksväg 55 mellan Uppsala, Enköping och Hjulstabron får däremot vänta på sin breddning.
Den bedömningen gör Margareta Rönnblom, ansvarig för infrastruktur och trafik inom samarbetsorganet C-framåt.
Planerna på att 2006 åtgärda sträckan mellan Salaavfarten och E 4 skjuts framåt. Samma sak händer med sträckan mellan Salaavfarten och Enköping som ska bli en så kallad mötesfri väg med tvåfiliga omkörningssträckor och vägräcken mellan de mötande körbanorna.
— Regeringen fattar på i morgon (torsdag) sitt slutgiltiga beslut om de pengar som rör riksväg 55, säger Margareta Rönnblom.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!