Vägpengar i förskott

Västerås kommun lånar ut cirka 200 miljoner kronor till Vägverket för att bygga om E18 mellan Västerås och Sagån till motorväg. På grund av förskotteringen kan projektet inledas redan i början av 2013.

Foto:

Enköping2012-10-17 18:08

E18 mellan Västerås och Sagån är en av få sträckor mellan Örebro och Stockholm som ännu inte är utbyggd till motorväg. Trafikverket ska i samarbete med Västerås stad inleda ombyggnaden i början av 2013 och motorvägen ska vara klar i oktober 2014. För att visa att ombyggnaden snart ska dras i gång genomfördes den 11 oktober ett startlopp på E18 med förare från SMK Västerås karting.
– Detta är sista etappen för motorväg hela sträckan fram till Stockholm. Den fysiska ombyggnaden kommer att inledas i början av 2013, det är upp till entreprenören att avgöra exakt när de börjar och det beror väl lite på vinterförhållandena, säger Lars Königsson, projektledare på Vägverket.
Projektet hade från början planerad byggstart någon gång mellan 2016-2021, inom ramen för den nationella planen för investeringar.

Under 2009 ansökte Västerås stad om att få förskottera projektet, så att det kunde inledas tidigare. Regeringen godkände att Västerås kommun lånar ut pengar till Trafikverket för bygg- och projektkostnaden, som beräknas uppgå till cirka 200 miljoner kronor. Ulla Persson (S), kommunalråd i Västerås, ger sin syn på saken:
– Egentligen tycker jag att staten ska stå för alla infrastrukturkostnader. När kommuner lånar ut pengar flyttas andra kommuners projekt fram i tiden, vilket är olyckligt. Men vi har förutsättningen att kunna göra så här, så då väljer vi att göra det, för annars finns risken att projektet hamnar ännu längre bak i planeringen.

Hon menar vidare att den största anledningen till att få projektet gjort i tid är att förbättra trafiksäkerheten på vägen mellan Västerås och Sagån.
– Trafiken har ökat kolossalt på vägen under de senaste åren. Det händer incidenter väldigt ofta, som gör att trafiken måste ledas om till gamla Stockholmsvägen. En annan viktig anledning är att underlätta för arbetspendlingen till och från Stockholm.

Under byggperioden kommer den nuvarande 2+1-vägen med mitträcke att bli en 1+1-väg med sänkt hastighetsgräns och omkörningsförbud.
– Vi vädjar till trafikanterna att de under byggperioden tar hänsyn till hastighetsbegränsningen, då det är en väldigt farlig arbetsmiljö för byggjobbarna. Vi på Trafikverket kommer att göra allt vi kan för att minska störningarna så mycket som möjligt, säger Lars Königsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!