Det var i somras som Milite Habtu och Mulugheta Yemane gick ut på balkongen till deras hyreslägenhet på Sadelmakargatan i Enköping. Milite Habtus tvåårige son Alexander var kvar inne i lägenheten medan de två vuxna befann sig på balkongen.
Sedan gick det fort. Alexander drog igen handtaget till balkongdörren och lyckades därmed stänga och låsa dörren inifrån. Kvar på balkongen stod Mulugheta Yemane och Milite Habtu – utelåsta.
De två vuxna försökte vägleda Alexander utifrån till att öppna dörren, men det är inte bara att dra upp handtaget utan man måste samtidigt trycka in handtagets spärr (både på handtagets under- och översida). Det handgreppet klarade inte tvååringen. Det är betydligt enklare att stänga och samtidigt låsa balkongdörren än att låsa upp den.
Mulugheta Yemane ringde polisen för att få hjälp. Efter ungefär en halvtimme var polisen på plats. De två vuxna hade då varit utelåsta på balkongen i ungefär en timme.
Polisen bröt upp lägenhetsdörren. Problemet med de utelåsta på balkongen var snabbt löst, men ytterdörren var förstörd. En granne hade ringt Enköpings Hyresbostäders (EHB:s) jour, som även den var på plats, men då hade polisen redan hunnit öppna dörren.
Milite Habtu och Mulugheta Yemane tycker att polisen kunde ha inväntat jouren, som hade kunnat öppna med reservnyckeln i dörrens nyckeltub. De säger att Alexander var lugn och att de kunde se varandra genom fönstren.
Nu har hyresgästerna fått en faktura på totalt 22 935 kronor från hyresvärden EHB för den sönderslagna dörren. Och det är bara tio dagars förfallodatum på räkningen.
– Det är omöjligt att få ihop de pengarna, säger Mulugheta Yemane genom Berhane Kibrome som tolkar till svenska.
Försäkringsbolaget betalar inte heller för dörren.
EHB:s fastighetschef Lena Pettersson förklarar bolagets inställning:
– Blir du sjuk och polisen slår in dörren kan du inte rå för det, då tar vi kostnaden. Däremot är du ansvarig för alla som bor i lägenheten, oavsett ålder, säger hon.
Kan ni dela upp betalningen och göra en avbetalningsplan?
– Jo, det brukar vi alltid kunna göra. Men vi skickar alltid först ut en faktura. Sedan får hyresgästen höra av sig och då kan man göra avbetalning på den, säger Lena Pettersson.