Enköpings hyresbostäder, EHB, har hand om flera bostäder i området Romberga. Sedan den 12:e juni har man dock gjort en förändring gällande besöksparkeringarna i området. Från att besökare tidigare har fått parkera med ett parkeringstillstånd har man nu börjat använda tjänsten sms-park där besökarna betalar sin parkeringsbiljett direkt i mobilen.
Detta betalsätt kan dock ställa till det för besökare av olika anledningar. En som upplever problem med sms-parkeringarna är Lasse Grimmestam. Lasse har själv ingen mobiltelefon och då han besöker sin mamma flera gånger i veckan på Rombergsgatan blir det problematiskt för honom att lösa en parkeringsplats.
– Förut använde man parkeringstillstånd men sedan i början av sommaren är det bara sms-parkering som gäller och jag som inte har någon mobiltelefon har ingen möjlighet att parkera här i området, berättar Lasse.
Han har själv försökt att prata med EHB men där har han inte fått något vidare bra bemötande anser han själv.
– De säger bara att jag får be någon annan smsa åt mig och det är ju inte alltid så lätt att hitta någon som kan göra det. Det känns inte riktigt som att de bryr sig utan bara säger att det är såhär det är.
I övrigt tycker Lasse att det är kanon att bara betala för den tid man parkerar men han står sig frågande till att det bara ska vara möjligt att betala via sms.
EP har även varit i kontakt med EHB som säger att besökare utan telefon får lov att låna en för att betala sin parkering.
– Det behöver inte vara så att den som har bilen måste ha en mobiltelefon, det kan vara den man besöker eller någon annan också för den delen. Det enda som behövs är bilens registreringsnummer sen spelar det inte någon roll vems mobiltelefon man använder, säger EHB:s fastighetschef Lena Pettersson.
En av anledningarna till att göra besöksparkeringarna avgiftsbelagda är att man haft problem med att parkeringarna används av andra än besökarna och då har man ansett att sms-park varit den bästa lösningen för att få bukt med problemet.
– Vi har haft problem med boenden som väljer att parkera på besöksparkeringarna vilket har resulterat i att besökarna inte har haft någonstans att parkera. Vi valde då att använda oss av sms-park då det är den smidigaste tjänsten där man inte behöver någon parkeringsautomat, samtidigt som det är en tjänst som används i centrum av kommunen, avslutar Lena Pettersson.