Uppsala - konferensernas län
Länets konferensanläggningar går på högvarv. 2007 utgjorde konferensgästerna i Uppsala län 31 procent av hotellövernattningarna. En siffra som kan jämföras med 14 procent för hela riket.
På Friiberghs herrgård i Örsundsbro ser man fram emot nya rekord.
- Maj och september är de riktiga högtrycksmånaderna, då ska alla ut och konferera. Förra året hade vi ett rekordår och jag tror att vi kommer att bräcka det i år. Högkonjunkturen verkar hålla i sig, säger Susan Stenström, marknadsansvarig på Friiberghs herrgård i Örsundsbro.
För ett par år sedan var det vanligast med konferenser som sträckte sig över tre dagar och två nätter. Numera väljer de flesta att stanna två dagar med en övernattning.
- Det är ett hårt tempo på arbetsplatserna i dag och det kostar att ha de anställda borta från jobbet. Företagen planerar minutiöst vad som ska hinnas med under kursdagarna, säger Katarina Niss, marknadschef på konferensanläggningen Nova Park i Knivsta.
Kvällen som kursdeltagarna får tillsammans under konferensdagarna väljer många att spendera med någon lugnare aktivitet. Som yoga, dryckesprovning eller "Så ska det låta"-influerade musikfrågesporter.
- I slutet av 1990-talet skulle alla slänga sig i lianer, vandra och klättra i berg. Jag tror att det hektiska tempot på arbetsplatserna gör att man vill ta det lugnare när man kommer hit, säger Katarina Niss.
Konferensanläggningar i Uppland marknadsför sig gärna med hur långt avståndet till Arlanda är. Nova Park ligger 12 minuter därifrån och konferensdeltagarna kommer från hela landet.
- Oftast sker bokningarna från de större företagens huvudkontor i Stockholm, sen reser anställda från de lokala kontoren hit. Men vi har också besökare från Europa och resten av världen.
På Sigtunahöjden har företag hållit konferenser sedan 1970. Anläggningen är fullbelagd i princip året runt och även här är det populärt att boka in aktiviteter under konferensdagarna.
- Nu när företagen har god ekonomi märker man att fler är sugna på kvällsaktiviteter än för fem år sedan. Om det är sämre tider är den delen det första företagen drar in på, säger Ann-Louise Westin på Sigtunahöjden.
Trots att många av anläggningarna väljer att marknadsföra sig med närheten till flygplatsen efterfrågar kunderna ofta ett miljötänk.
- Det kommer mer och mer. Ett etiskt tänkande är klart en konkurrensfördel, konstaterar Madeleine Klintsbacka på Uppsala Tourism.
Efter 11 septemberattackerna i USA 2001 upplevde branschen en djup kris, men det största hotet är inte längre terrorattacker.
- Det man befarar allra mest är en lågkonjunktur, och det är ju darrigt i USA nu..., säger Madeleine Klintsbacka.
FAKTA: Konferensgästernas andel av alla hotellövernattningar
2006 2007
Uppsala län 29% 31%
Hela landet 15% 14%
Källa: Statistiska centralbyrån (SCB)
Fakta
Omsätter 9 miljarder kronor
Var tredje affärsresa med övernattning i Sverige år 2007 skedde i samband med en konferens. Sedan år 2000 har omsättningen på konferensmarknaden fördubblats till cirka 9 miljarder kronor. Det är den starkast växande branschen inom turistnäringen i Sverige.
FAKTA: Antal konferensanläggningar*
Uppsala: 26
Norrtälje: 13
Håbo: 10
Enköping: 8
Sigtuna: 7
Östhammar: 4
Älvkarleby: 3
Knivsta: 1
Tierp: 1
Totalt: 73
*Inklusive dagkonferenser
2006 2007
Uppsala län 29% 31%
Hela landet 15% 14%
Källa: Statistiska centralbyrån (SCB)
Fakta
Omsätter 9 miljarder kronor
Var tredje affärsresa med övernattning i Sverige år 2007 skedde i samband med en konferens. Sedan år 2000 har omsättningen på konferensmarknaden fördubblats till cirka 9 miljarder kronor. Det är den starkast växande branschen inom turistnäringen i Sverige.
FAKTA: Antal konferensanläggningar*
Uppsala: 26
Norrtälje: 13
Håbo: 10
Enköping: 8
Sigtuna: 7
Östhammar: 4
Älvkarleby: 3
Knivsta: 1
Tierp: 1
Totalt: 73
*Inklusive dagkonferenser
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!