Unga företag visar upp sig på julmarknad

Eleverna i tvåan på handelsprogrammet är laddade inför den julmarknad med Westerlundska gymnasiets UF-företag som handelsklassen arrangerar. Även klassens UF-företag deltar.

Maja Segersköld, Julia Alvarsson, Matilda Irvebrant och Hossein Khaleghi med sitt UF-företag som säljer närproducerat.

Maja Segersköld, Julia Alvarsson, Matilda Irvebrant och Hossein Khaleghi med sitt UF-företag som säljer närproducerat.

Foto: Anders Jagemo

Enköping2018-12-02 07:00

Julmarknaden äger rum på lucia, 13 december, i Sparbanken i Enköpings samlingssal. Med tanke på att banken samtidigt har öppet hus så kan UF-företagarna räkna med många besökare på sin kombinerade mässa och julmarknad.

Tidningen har haft förmånen att träffa tre av UF-företagen i den arrangerande klassen.

Linnea Moberg, Maya Mörk och Birk Westerlund från UF Sociala seniorer berättar om sin affärsidé, som går ut på att bryta det digitala utanförskapet för äldre. De ordnar kurser i hur man kan hantera Ipad och Iphone.

– Vi har det första kurstillfället på torsdag här i skolan, berättar Birk Westerlund.

En utmaning i sammanhanget är hur man ska marknadsföra sig.

– Man marknadsför sig ofta på internet nu för tiden och det är just internet som de äldre inte har, säger Maya Mörk.

Företagarna har därför bland annat satt upp affischer på äldreboenden och på biblioteket. De har även informerat genom det kommunala pensionärsrådet.

Riskkapitalet till företagandet får UF-företagarna skaka fram på egen hand. Hittills har en sponsor engagerat sig.

– Vi fick vår första sponsor här om dagen. Allt vi gör nu sker i samarbete med Studieförbundet vuxenskolan, berättar Birk Westerlund.

Hossein Khaleghi, Maja Segersköld, Julia Alvarsson och Matilda Irvebrant kommer från UF Närproducerat, som säljer närproducerade delikatesser.

– Våra produkter kommer från fyra olika gårdar. Vi har satt upp det till en presentbricka, berättar Julia Alvarsson.

Ytterligare en av produkterna producerar eleverna själva, äppelchipsen.

Julia Isberg, Hanna Adamsson, Alfred Bergqvist, Wilma Eklund och Evelina Pettersson har företaget Bamboobrush UF, som säljer tandborstar av bambu.

Tanken är att skona miljön genom materialvalet i tandborstarna.

– Det är en lätt grej att byta ut tandborsten mot något som inte är gjort i plast, säger Alfred Bergqvist.

Borstarna håller på att beställas (från Kina) och de kommer att vara framme till julmarknaden.

På marknaden kommer 26 av de 29 UF-företag som finns på Westerlundska gymnasiet att vara på plats för att marknadsföra och sälja sina produkter och tjänster.

Ung företagsamhet

Ung företagsamhet, UF, hade verksamhet i 24 regioner under förra läsåret.

Antal elever som driver UF-företag var 29 731 i Sverige.

Antal UF-företag var 9 304.

Antal UF-lärare var 1 741.

595 skolor har UF-utbildningar.

UF-utbildningen finns i 209 kommuner.

Sedan starten, 1980, har cirka 390 000 elever drivit UF-företag.

UF är en politisk obunden ideell utbildningsorganisation som ingår i internationella Junior achievement.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!