UL om bussens skick och blåsten

Tvåvåningsbussen som välte ner i diket på Stockholmsvägen kontrollerades så sent som i mars och var helt ny. Orsaken till olyckan är fortfarande oklar.

Vad som orsakade olyckan är oklart men bussen har tagits i beslag av polisen.

Vad som orsakade olyckan är oklart men bussen har tagits i beslag av polisen.

Foto: Anders Liljestrand

Enköping2019-04-10 11:20

UL har 12 dubbeldäckare som trafikeras av bussbolaget Nobina. Bussarna färdas mellan Uppsala, Enköping och Västerås.

Samtliga blev en del av UL:s stall under 2012 och körs på förnyelsebara bränslen.

LÄS MER: Polisen utreder bussolyckan

Olycksbussen var ny, berättar Sture Jonsson, informationschef på UL.

– Den är från 2018 och har bara gått i några månader. Vår tekniker gjorde en kontroll på bussen så sent som i mars, säger han.

UL:s egen kontroll görs vid sidan av den årliga besiktningen och service enligt UL:s kravspecifikation som bland annat innefattar en check av komfort, bilbälten och mönsterdjup på däck.

Inga anmärkningar ska då ha rapporterats.

Vad som orsakade olyckan är oklart men bussen har tagits i beslag av polisen.

I sociala medier och på UNT:s Facebooksida har många kommenterat den starka blåsten som rådde i Uppland under tisdagsdygnet.

Enligt SMHI blåste det en medelhastighet på fyra sekundmeter på deras mätstation Enköping Mo, som ligger på Stockholmsvägen strax utanför Enköping, i närheten av olycksplatsen. Vid lunchtid var det även byvindar på 10 meter per sekund, vilket räknas som frisk vind. Vid kuling ska vinden blåsa minst 14 meter per sekund.

LÄS MER: Dubbeldäckare tas ur trafik när det stormar

LÄS MER: Busvädret tvingar UL att ställa in dubbeldäckare

Sture Jonsson har inga uppgifter på att det skulle ha blåst för mycket för att bussen inte skulle kunna köras.

– Nej, det är polisen som nu gör en utredning kring olyckan. Polisens tekniker kan se om bussen var extra känslig för vind, chauffören och vittnen ska också höras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!