Tysk motorbana avskräcker i Enköping

— Det vore bättre om vi politiker torgförde visionen att mobbning, rasism och våld mot kvinnor inte ska förekomma i Enköpings kommun om tio år, snarare än att vi ska ha en jättestor motorsportanläggning här. Det anser Wendelin Müller-Wille, moderat kommunpolitiker i Enköping.

Wendelin Müller-Wille (m), är mycket tveksam till Enköpings kommuns engagemang i försöken att få en motorbana i Formel 1-klass byggd i kommunen, inte minst på grund av vad som hänt med Eurospeedway Lausitz Ring, en liknande jätteanläggning i östra Tyskland.

Wendelin Müller-Wille (m), är mycket tveksam till Enköpings kommuns engagemang i försöken att få en motorbana i Formel 1-klass byggd i kommunen, inte minst på grund av vad som hänt med Eurospeedway Lausitz Ring, en liknande jätteanläggning i östra Tyskland.

Foto: Lotta Lille

Enköping2003-02-17 00:01
Samtidigt understryker han att det naturligtvis är viktigt att företagsklimatet i kommunen är bra.
Müller-Willes skepsis mot motorbaneprojektet, Viking Motor Park, som fortfarande är på planeringsstadiet men som vållat stor debatt där i huvudsak motorsportsentusiaster och natur- och miljövänner står emot varandra, baseras inte minst på erfarenheterna av ett liknande jätteprojekt i östra Tyskland, Eurospeedway Lausitz Ring, som invigdes under pompa och ståt 2000, och försattes i konkurs i juni fjol.
— Jag tog kontakt med borgmästaren i Senftenberg, dit Lausitz hör, när jag hörde talas om konkursen. Enligt de uppgifter jag fått från honom via e-post så förespeglades ett tillskott med 1000 årsarbeten i regionen med anknytning till motorbanan då den projekterades. I verkligheten blev det 40 årsarbeten, och det ekonomiska utfallet för investerarna blev naturligtvis inte heller det som förespeglats eftersom anläggningen försatts i konkurs.

Inga finansiärer

Wendelin Müller-Wille, som under flera år varit moderat ledamot av miljönämnden, har också uttryckt tveksamhet till motorbaneprojektet av miljöskäl, men hänvisar den aspekten till den miljökonsekvensbeskrivning som ska göras:
— Det jag är mest tveksam till är kommunens positiva inställning till projektet trots att inga finansiärer ännu visats upp. Visserligen läggs inga kommunala investeringspengar i det, men att markaffärer görs upp och att motorbanan finns med som en viktig punkt i det kommunala visionsprogrammet som beslutades år 2000 är ändå en väldigt stark markering som också blir en markering för projektinvesterare. Naturligtvis gör Lausitzbanans öde mig ännu mera skeptisk, säger Wendelin-Müller-Wille.
Bo Fallbrink, ordförande i Aros Racetrack Development AB som driver motorbaneprojektet i Enköping, känner väl till Lausitz:
— Banan ägdes till 70 procent av Berlin Bank som råkade i svårigheter efter att ha investerat i mark i forna Östtyskland. De fick kapitaltillskott av Berlin men bara på villkor att de koncentrerade sig på sin kärnverksamhet, och där ingick inte Eurospeedway. Banan räknade med att gå jämnt upp efter tre år, men det här inträffade år två då ett kapitaltillskott skulle ha behövts, och det resulterade i konkursen. Men nu är det full fart på Eurospeedway, och de har fullt program hela året, sade Bo Fallbrink på söndagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om