Två motorbanor planeras

Inom kort kommer Viking Motor Park i Enköping att lämna in sin ansökan till miljödomstolen om att få bygga en motorsport­anläggning i Bårskärsskogen. Men på ett annat håll i Uppland har man kommit ett steg längre.

En skylt vid infarten till Hallstavik gör reklam för Viking Raceway Park.

En skylt vid infarten till Hallstavik gör reklam för Viking Raceway Park.

Foto: Eva Nevelius

Enköping2009-04-18 06:03
Viking Raceway Park utanför Hallstavik kan bli först med att få en dragracingbana på plats.

Finns det underlag för två motorsportanläggningar i Uppland?
- Deras projekt handlar enbart om en dragracingstrip. Vårt projekt innefattar allt inom racing. De jobbar med sitt och vi med vårt och vi ser inte dem som en konkurrent, svarar Nils Lidbaum projektledare för planerna i Enköping.
- Det är klart att en sådan här stor bana kan nog bara ligga på en plats i Sverige. Men vi ligger så långt före dem i processen så vi är inte oroliga, säger Hans Johansson, medieansvarig för Viking ­Raceway Park i Hallstavik.
Båda projekten har pågått länge, men man har valt delvis olika väg. När entusiasterna bakom Viking Motor Park satsade allt på att få med sig Enköpings kommun, gick entusiasterna bakom Viking Raceway Park tidigt till miljödomstolen. I stället saknar de ännu så länge ett bygglov från Norrtälje kommun.

När Viking Motor Park satsat på att få godkänt för ett koncept med en komplett motorsportanläggning med skolbana, internationell bana, ovalbana med scen och dragracingbana, har Viking Raceway Park bara ansökt om att få anlägga en dragracingbana.
Om det fungerar bra hoppas man att det ska vara möjligt att gå vidare med en utbyggnad så småningom.
Nu verkar det som att anläggningen i Hallstavik snart kommer att få det viktiga miljötillståndet. Förhandling har hållits och domen skulle egentligen ha avkunnats i december.

Men miljödomstolen har valt att avvakta de vindmätningar som görs av Holmen Energi som vill uppföra en vindkraftspark på samma plats. Hur lång tid det kommer att ta vet man inte i dagsläget, men förmodligen handlar det om några månader.
- Vi har pratat ihop oss med Holmen Energi och vi kommer att samordna verksamheten. Det finns fördelar för oss båda med det, säger Hans Johansson som hävdar att Norrtälje kommun också är mycket positivt inställd till projektet.
Det skulle betyda att ett bygglov från kommunen inte behöver vara långt borta och en gissning är att bygget skulle kunna komma i gång om två år.

Men motorentusiasterna i Enköping hoppas att deras process inte ska ta alltför lång tid heller. Förra våren sade Enköpings kommunfullmäktige ja till detaljplan. Sedan dess har man jobbat med att komplettera kontrollprogrammen för dagvatten och ljud inför ansökan till miljödomstolen.
- Vi ska ha ett möte med miljöadvokaten den här veckan och nu hoppas vi att allt ska vara klart. Men eftersom fullmäktigebeslutet överklagades till länsstyrelsen har vi tid på oss, förklarar Nils Lidbaum.
Visst finns det skillnader mellan projekten. Men likheterna är också stora. Även i Hallstavik pratar man om att använda anläggningen till mer än regelrätt motorsport; mässor, utställningar och förarutbildningar bland annat.

Dessutom är namnet förvillande likt.
- Vår tanke var att det ­skulle fungera både på svenska och ­engelska. Det där är före min tid men jag vet att det har varit lite diskussioner om namnet, säger Nils Lidbaum.
- Det lustiga är att vi äger namnet hos patentverket sedan 1990-talet. Det pågår en liten strid om det men det är väl inte så viktigt i sammanhanget, säger Hans ­Johansson.
En annan likhet är att det finns delade meningar bland lokalbefolkningen. Även i Hallstavik finns det en oro för buller och eventuella störningar från banan som är tänkt att ligga strax norr om Hallstavik utefter väg 76.
- Det är klart att det alltid finns någon som är emot men det är få jämfört med dem som är för, kommenterar Hans Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om