Trasig hiss hindrar äldre från att gå ut
I över en vecka har hissen på äldreboendet Ljunggården i Enköping stått stilla. De hyresgäster som har väldigt svårt att gå har fått stanna hemma i sin lägenheter.
Evelyhn Lindström tar en vilopaus innan det bär av mot trappan upp till lägenheten. Vd:n Tomas Lundmark och fastighetschefen Jimmy Johansson ställde upp eftersom ordinarie personalen var på veckomöte.
Foto: Nina Leijonhufvud
Motorn till den trasiga hissen i Ljunggårdens E-hus fastnade i Tyskland och kommer inte på plats förrän efter helgen. Då löser EHB de äldres transportproblem genom att ha folk på plats som hjälper till att bära personer och varor. På fredagseftermiddagen fick till och med vd Tomas Lundmark och fastighetschefen Jimmy Johansson ta ett pass, eftersom den ordinarie personalen hade sitt veckomöte.
- Det senaste beskedet jag fått från hissföretaget är att den nya motorn ligger i en container på en flygplats någonstans i Tyskland. Sannolikt får vi hit den på måndag och monterar den så fort det bara går. Senast på tisdag ska hissen fungera som normalt.
Lösningen med att sätta in frivillig personal kom på fredagen.
- Det här är en extraordinär situation, konstaterar vd Tomas Lundmark. Att hissar står still händer då och då men här blev det akut.
- Dessutom hade vi otur eftersom det inte fanns någon reservmotor att uppbringa, utan det måste tillverkas en ny i Italien, förklarar Jimmy Johansson. Och till råga på allt hade fabriken semesterstängt när det inträffade så där förlorade vi några dagar.
- För de äldre som är beroende av hiss, det handlar om cirka 18 av de 24 som totalt bor i huset, blev situationen besvärlig. Dessutom fick vi inte ut informationen i tid, erkänner Tomas Lundmark. Där har vi lärt oss något för framtiden.
- Det var emellertid inga problem att få de som jobbar i området att ställa upp och hjälpa till i helgen, förklarar Jimmy Jansson. Två personer jobbar från sju på morgonen fram till lunch och sedan tar två passet fram till kl 20. Därefter kan den som behöver ringa vår ordinarie jour.
- De boende har fått ett telefonnummer till dem som är i tjänst och kan alltså ringa och beställa hjälp när de behöver komma ut.
Evelyhn Lindström, som fyllt 80 år, förklarade att hon brukar ta trapporna eftersom hon uppskattar motionen, men att det kan vara lite besvärligt när man har varor med sig.
Lisbeth Thorsell däremot berättar att hennes make har svårt att ta sig upp men han fick hjälp av EHB-personalen på fredagen.
- De äldre uppskattar verkligen att vi finns på plats, konstaterar Tomas Lundmark. Många har kommit ner och pratat med personalen, så arrangemanget fyller en social funktion också.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!