Flera andra butiker har etablerat sig i närområdet den senaste tiden vilket ökar trafikmängden ytterligare.
Men några åtgärder för en bättre trafiklösning görs inte i dagsläget.
– Vi gör inga speciella insatser i nuläget. Miljö och byggnadsnämnden har ju gett bygglov där man bedömt att trafiksituationen ska fungera, men det kommer säkert att bli lite rörig där initialt, säger Patrik Holm, exploateringschef vid Enköpings kommun.
Malmagatan som leder från Salavägen mot Statoil, McDonalds och Ica Maxi är hårt trafikbelastad redan idag. Det konstateras i det utvecklingsprogram över Myranområdet som kommunen tog fram för två år sedan.
När Dollar Store öppnar kommer trafikmängden öka ytterligare på Malmagatan. Öster om korsningen med Vagnsgatan är vägen smal och med begränsad sikt då den svänger. Lastbilstransporter på vägen kan precis möta ett annat fordon men det är inte mycket utrymme kvar för fotgängare och cyklister.
– Det är trångt både på Malmagatan mot Dollar Store och på Vagnsgatan förbi Godisgallerian. Vi har konsulter som ser över vilka åtgärder som kan göras på lite kortare sikt i Myranområdet, exempelvis under 2019, för att förbättra trafiksituationen. Men vi är inte där än, säger Patrik Holm.
En trafikutredning har gjorts över hela Myranområdet men alla svar finns inte i den och kompletteringar görs nu gällande åtgärder som kan göras på både kort och lång sikt.
– Det kan exempelvis vara planskilda korsningar, men det är en stor apparat både att bygga och kostnadsmässigt. Det är inte helt enkelt att åtgärda trafiken och vi tycker väl att man inte bara kan etablera butiker utan att göra något åt det, säger Patrik Holm.
I utvecklingsprogrammet för Myranområdet konstateras att området ligger strategiskt bra för oskyddade trafikanter och det finns bra möjligheter att ta sig dit utan bil från centrum. Infrastrukturen för oskyddade trafikanter i själva området är dock betydligt sämre med obefintliga eller otydliga trottoarer. Det finns även flera felande länkar i gång- cykelvägnätet som gör att cyklister riskerar att plötsligt hamna i biltrafiken då cykelvägen upphör, vilket i kommunens cykelplan pekas ut som ett problem som måste åtgärdas.
– Gång- cykelvägarna i området måste det göra något åt men det sker på annat trafikslags bekostnad. Nu tittar vi även på hur man kan koppla ihop Myran genom bra gc-vägar till nya bostadsområdet Älvdansen, säger Patrik Holm.