Svårt nå kommunala tjänstemän per telefon

I Enköpings kommun är det svårt att få svar på frågor om äldreomsorg, i Tierps kommun är det ungdomar som inte får svar på sina frågor.

Enköping2005-06-28 00:00
Det visar den undersökning om tillgänglighet och bemötande i kommunala förvaltningar som det kommunala kvalitetsnätverket NESST gjort. I nätverket ingår, förutom Tierp och Enköping, Nacka, Sollentuna och Strängnäs kommuner.
Företaget som har uppdraget att för NESST:s räkning göra undersökningar av olika aspekter av kommunal service, har denna gång sökt svar på 24 olika frågor inom olika förvaltningsområden. Kontakter via e-post och telefon, liksom möjligheter att få svar via respektive kommuns hemsida har testats.
Bäst chans att få svar på de olika frågorna hade den som sökte information via hemsidorna. Mellan 70 och 90 procent av frågorna besvarades den vägen.
När det gällde telefon, som fortfarande många föredrar att använda, var framför allt tillgängligheten ett stort problem. Knappt hälften av samtal till handläggare besvarades. Siffran är ett medeltal för alla kommuner.
När det gällde äldreomsorgen i Enköpings kommun var siffran betydligt sämre. Där fick de som ringde kontakt med en handläggare vid drygt 30 procent av samtalen. Dessutom gjorde intervjuarna bedömningen att den information som då gavs var dålig eller medelgod, i inget fall mycket god eller ens god. Lika illa var det med bemötande och engagemang hos de som svarade.
Tillgängligheten per telefon för handläggare inom individ- och familjefrågor var lika dålig som inom äldreomsorgen, men de som ändå svarade gav bra eller mycket bra information, och hade bra intresse och engagemang.
I Tierp fick intervjuarna kontakt med handläggare i 46 procent av telefonsamtalen, något sämre än i Enköping, men bättre än övriga undersökta kommuner. Däremot var andelen bra eller mycket bra svar mindre i Tierp än i de andra kommunerna, liksom engagemanget hos de svarande.
Ungdomar nonchaleras
Mest slående i intervjusvaren från Tierp var dock hur frågor med ungdomsinriktning, som antingen gällde ungdomar eller ställdes av ungdomar, bemöttes och besvarades. I inget fall bedömdes svaren vara bättre än medelgoda, när det gällde information och bemötande var det rent av dåligt.
I Tierp har kommunstyrelsen nu givit samtliga förvaltningar i uppdrag att se över och förbättra rutinerna för kontakter med medborgarna. Även i Enköping kommer rutiner att ses över.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om