Vi slog följe med henne och barnen Tuva-Lisa, Pelle och Minna en sen eftermiddag från hämtning vid Munkkällans förskola till Munksundsgatan där familjen bor, en sträcka på mindre än en kilometer.
Det var ingen rolig promenad, men det berodde varken på sällskapet eller snöslasket utan på trafiken.
– Trots reflexer och reflexvästar känner jag mig väldigt otrygg, säger Linda Forslund.
Klockan har precis passerat halv fem när barnvagnsekipaget svänger ut på trottaren vid Kungsgatan från Idrottsallén, den gatstump som sträcker sig från Enavallens entré och förbi de nya åttavåningshusen.
Nu ska vi försöka ta oss över gatan. Det är mörkt och finns varken refuger eller övergångsställen. Det tar tvärstopp. Flera stora bussar och en mängd bilar rusar förbi, men vi står kvar. Barnen är lugna och tålmodiga eller kanske bara trötta.
– Vi går den här vägen två gånger varje dag. Det är en bilfri skola och förskola, men ska jag behöva ta bilen några hundra meter och parkera på Enavallen för att vi ska få en säker skolväg, undrar Linda Forslund och berättar att hon hört av sig till kommunen, men inte är nöjd med svaret.
– Jag fick veta att det ska ske en utredning, men att det idag inte finns några svar på vad som kommer att hända.
Hon menar att svaret inte säger någonting.
Hon vill att det händer något nu.
– Vi umgås med ett tiotal andra barnfamiljer som bor inom 100 meter, men jag vet att det finns många fler barn i området. Det berör inte bara oss, säger hon.
Linda Forslund vill ha tillbaka det övergångsställe som fanns i höjd med kommunhusparkeringen och är inte nöjd med att kommunen hänvisar till forskning om varför det är bättre utan övergångsställe.
– Man måste kunna se till enskilda platser. I övriga kommunen där det finns skolor och förskolor i närheten av en större väg finns det vägbulor, övergångsställen och farthinder, till exempel både vid Korsängsskolan och Bergvretsskolan, säger hon.
Oscar Forss, trafikplanerare på park- och gatuavdelningen, säger att samhällsbyggnadsförvaltningen relativt ofta får in synpunkter som gäller den här delen av Kungsgatan och att den brukar upplevas som svår att korsa.
Funderar kommunen på att bygga säkrare övergång där eller i närheten?
– Tidigare så har ett par olika lösningar och utformningar prövats, exempelvis refuger i själva gatan, men har visat sig inte fungera ändamålsenligt med tanke på de krav som finns på Kungsgatan med tät regionbusstrafik och en del breda och tunga transporter, säger han.
Han kan idag inte säga vilka åtgärder, till exempel att ta tillbaka övergångsstället, som kan bli aktuella.
Det finns inte heller någon pågående utredning, men säger att det helt klart är aktuellt att göra något. Fler än Linda Forslund har hört av sig till kommunen.
– Den samlade bedömningen från förvaltningens sida är att det finns skäl att se över området med syfte att förbättra trafiksäkerheten och tillgängligheten för oskyddade trafikanter, förklarar Oscar Forss.
Han säger att ett antal större VA-arbeten under nästa år skulle kunna samplaneras med åtgärder för gångtrafikanterna på Kungsgatan.
– Det öppnar upp för en eventuell möjlighet till ombyggnation. Inom ramen för detta siktar vi på att undersöka vilken lösning som skulle kunna bli aktuell, menar han.