Språkbron i Örsundsbro överträffar förväntningar
Örsundsbroskolan satsar på att hitta barn som riskerar att utveckla läs- och skrivsvårigheter tidigt. Projektet går under namnet Språkbron och har varit mycket lyckat.
Ingrid Wikström och Catharina Tjernberg
Foto: Roland Nordqvist
Special- och språkpedagogen Catharina Tjernberg och logopeden Ingrid Wikström drog i gång Språkbron redan våren 2000. Sedan har det utvecklats rejält. Parallellt med arbetet på skolan har Catharina Tjernberg studerat och det har resulterat i att hon skrivit en fil kand- och en magisteruppsats om "Konsten att möta elever i läs- och skrivsvårigheter". Magisteruppsatsen presenterades i veckan och ska nu offentliggöras. I den har hon analyserat fem elevers skriftspråkliga utveckling med utgångspunkt i sex lärares berättelser.
Catharina Tjernberg och Ingrid Wikström poängterar att det som görs i Språkbron bara är en del av arbetet som läggs ned.
- För att det här ska bli framgångsrikt krävs ett konstruktivt samarbete mellan alla lärare och inte minst med elever och föräldrar. Utgångspunkten är hela tiden den enskilde elevens behov. Det är viktigt att man får en koppling med den pedagogiska verksamheten.
Redan i sexårsåldern görs ett test på barnen och där ingår moment som ger svar på om barnen kan komma att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Med ledning av testen görs ett åtgärdsprogram för de barn som är i riskzonen.
- Eleverna som får hjälp i Språkbron upplever det som positivt och en del vill komma dit trots att de inte behöver det, berättar Ingrid Wikström.
Rektor Dennis Holm är mycket nöjd med utvecklingen.
- Det här ligger precis i linje med vad politikerna bestämt för skolan. Och vårt arbete har varit så framgångsrikt att man nu planerar att ta efter det på andra skolor i kommunen och anpassa det till sina förhållanden. Catharina har numera en heltidstjänst som specialpedagog på Örsundsbroskolan men är tjänstledig på en del av sin tjänst för forskningsstudier.
- Det har gjorts väldigt mycket framsteg och forskning kring läs- och skrivsvårigheter de senaste decennierna, framhåller Catharina Tjernberg. Dessvärre visar Skolverkets kvalitetsgranskning att det inte hänt så mycket ute i skolorna.
Fast det gäller förstås inte Örsundsbroskolan.
- Numera klarar alla våra elever de nationella proven som görs i årskurs 5, även de som är diagnostiserade dyslektiker, konstaterar Catharina Tjernberg.
FAKTA
I förskoleklasserna utförs en språklig screening som är avsedd att vara ett verktyg för att upptäcka de elever som löper risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Barn som befinner sig i riskzonen kartläggs ytterligare och med utgångspunkt från det ges de insatser barnet behöver. Språkbron är en enhet på skolan men integrerad i det dagliga arbetet.
I förskoleklasserna utförs en språklig screening som är avsedd att vara ett verktyg för att upptäcka de elever som löper risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Barn som befinner sig i riskzonen kartläggs ytterligare och med utgångspunkt från det ges de insatser barnet behöver. Språkbron är en enhet på skolan men integrerad i det dagliga arbetet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!