De har tre veckor på sig att med företagens affärsplaner som grund visa om deras idéer varit bärkraftiga, och om så inte var fallet kanske komma fram till vad som borde ha gjorts annorlunda.
Det är Enköpings arbetsmarknadsenhet och Jobbcentrum som erbjudit möjligheten att prova på att driva företag till ungdomar som inte fick något av kommunens 200 sommarjobb.
– Vi hade 700 sökande till de 200 platserna så jag mejlade dem som inte fått erbjudande och presenterade möjligheten att i stället driva ett UF-företag, ung företagsamhet, med stöd från oss, berättar Amelie Laurin, en av dem som samordnat UF-satsningen.
Varje deltagare får 4 000 kronor i startkapital till sina företag, och projektet löper under fyra veckor. Den första veckan har deltagarna fått stöd och råd. Hur gör man en affärsplan, en budget, ett bokslut, vilka målgrupper riktar man sig till och hur marknadsför man sitt företag.
– Två, tre eller fyra ungdomar har gått ihop i de olika företagen. Några hade klara idéer redan när de kom, andra behövde någon dag att komma på en idé att jobba vidare med, säger Amelie Laurin.
På onsdagen UF-företagarna redo att presentera sig, och de närmaste tre veckorna går det att göra affärer med Korsängens fönsterputs, Enköpings bil- och garagestäd, Re-Boat, Brand Sellers, Juniortjänst och Jordgummorna.
– Det har varit härligt att se idéer växa och utvecklas, och det blir spännande att se hur det går för dem, säger Amelie Laurin.