Schack på schemat
Det är alldeles tyst i klassrummet när Anton Gustafson går fram för att göra sitt drag. Han funderar länge innan han flyttar bonden ett steg. Klass två i Örsundsbroskolan spelar bondeschack under sin allra första schacklektion.
Foto: Eva Nevelius
Det är Michael Lööf, fritidspedagog vid Örsundsbroskolan, som håller i schackundervisningen. Och han kan berätta att det inte alls är speciellt svårt att få även ganska små barn att sitta koncentrerade framför brädet.
- Det finns nästan alltid en fascination för pjäserna och att hålla i dem. Det är lite som att träda in i de vuxnas värld. Man sitter nära, har ögonkontakt och pratar med varandra. Barnen gillar det.
Flera av barnen i Örsundsbro har mött schack förut. Här finns Schackklubben SK33 som haft stora framgångar på ungdomssidan. Och här finns Michael Lööf som ständigt har ett bräde redo för spel på fritis.
- Allt är jättekul med schack. Det är ett jättekul spel helt enkelt, förklarar Edward Eriksson i årskurs två, en av de redan frälsta.
Men även hans klasskamrater lyssnar fascinerat när Michael Lööf berättar om schackets historia och notation. Anton Gustafson säger att han tror att man lär sig tänka när man spelar schack. Fast Vendela Hasinen låter sig inte imponeras.
- Jag tycker inte så jättemycket om schack, säger hon och tittar ned i bänken.
Att killarnas intresse väcks först beror på traditionen, tror Michael Lööf. Men det finns ingenting som säger att tjejerna inte kan bli lika duktiga. Han menar att schack tränar en mängd olika förmågor hos barnen.
- Man lär sig att se i bilder och mönster, man tvingas koncentrera sig och sitta stilla. Sedan tvingas man ta ansvar för det man gör även på brädet. Det är många små saker som man kan koppla till skolmiljön.
Det finns också utländska studier som visar på förbättringar av studieresultaten hos barn som fått spela schack. I Kanada blev barn som fått schacklektioner 15-20 procent bättre i de nationella proven i matematik jämfört med barn från skolor som inte hade schack på schemat.
Framför allt tränas det logiska tänkandet.
- I schack är det en fördel att kunna räkna och kalkylera hur det kommer att se ut efter många drag framåt. Det är väldigt spännande och man tappar fullständigt allting runtomkring, berättar Michael Lööf.
Det senare är en annan av schackets stora förtjänster. För en stunds lugn och ro är en bristvara i dagens samhälle, inte minst i barnens värld.
FAKTA
Barnen som ingår i projektet i Örsundsbro kommer att erbjudas lektioner i schack inom ramen för matematikämnet i årskurs 1-5. Sammanlagt kommer ett 100-tal barn att ingå i studien och alla har genomgått tester i förväg för att kontrollera deras kunskapsnivå. Barnen kommer sedan att följas upp årligen för att se hur de utvecklas. Bakom projektet står Michael Lööf, fritidspedagog på Örsundsbroskolan och Anders Lundquist, lärare på Bergvretenskolan och ungdomstränare i Schackklubben SK33 i samarbete med Bo Johansson vid institutionen för lärarutbildning på Uppsala universitet.
Det här kan man lära sig av schack:
Fokusering - fördelarna av koncentration och noggrann observation.
Visualisering - att i imaginära bilder föreställa sig olika händelseförlopp på brädet.
Analysera - tänka först och därefter fatta beslut efter värdering av flera möjligheter.
Abstrakt tänkande - att bortse från detaljer och använda mönster från en situation till liknande.
Planering - att ställa upp mål längre fram och vidta åtgärder för att nå dit.
Fokusering - fördelarna av koncentration och noggrann observation.
Visualisering - att i imaginära bilder föreställa sig olika händelseförlopp på brädet.
Analysera - tänka först och därefter fatta beslut efter värdering av flera möjligheter.
Abstrakt tänkande - att bortse från detaljer och använda mönster från en situation till liknande.
Planering - att ställa upp mål längre fram och vidta åtgärder för att nå dit.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!