”Sätt på hjälmen och ta cykeln"

Enköpings stads trafikstrategi ska få oss att tänka på ett nytt sätt.

Vill förändra. Sabina Lindberg (S), ledamot i tekniska nämnden, menar att om vi fortsätter att leva och använda bilen på samma sätt som idag så får vi sämre livskvalité och fulare, mer otrygga miljöer i framtiden.

Vill förändra. Sabina Lindberg (S), ledamot i tekniska nämnden, menar att om vi fortsätter att leva och använda bilen på samma sätt som idag så får vi sämre livskvalité och fulare, mer otrygga miljöer i framtiden.

Foto: Anders Liljestrand

ENKÖPING2017-12-12 15:26

Att trafik engagerar visar inte minst de 50 inläggen i debatten från talarstolen i kommunfullmäktige, fler än dubbelt så många som yttrade sig i frågan om Ena Energis eventuella försäljning tidigare samma kväll.

– Vår värld förändras, inledde kommunalrådet Anders Wikman (NE), och menar att fullmäktige har en viktig uppgift; att fundera över morgondagen.

– En levande stadskärna där inte trafiken står i vägen, en attraktiv stadskärna som är tillgänglig, säker och hållbar, fortsatte han.

Trafikstrategin syftar bland annat till att genom smarta lösningar minska bilåkandet inom Enköpings stad med ytterområden från ”två av tre resor till var tredje resa” de närmaste två decennierna.

– Det kan kännas som en tuff resa, men Uppsala är redan framme vid det målet,, konstaterade Wikman.

Sabina Lindberg (S), ledamot i tekniska nämnden, sammanfattade varför det är nödvändigt.

– Vi behöver det här verktyget för att vägleda oss politiker och tjänstemän att göra rätt prioriteringar.

Hon fortsatte:

– Fler människor kommer att leva och verka på samma yta. Fortsätter vi att resa på samma sätt som idag blir det sämre livskvalité.

Sabina Lindberg pekade på andra nackdelar om vi inte gör något, som dålig framkomlighet, låg trafiksäkerhet och fula, otrygga miljöer.

Fler cykelvägar, bättre kollektivtrafik, mer belysning ska vara tidiga ågärder i den genomförandeplan som tekniska nämnden besluta om.

Flera från oppositionen ville göra kompletteringar, bland andra Per-Markus Risman (V), som ville ha tydligare skrivningar om tillgänglighet, och moderaterna Mats Flodin och Ingvar Smedlund som yrkade för ett antal kompletteringar om bland annat stad- och landbygdsperspektivet och en plan för laddstolpar,

Anders Wikman (NE) menade att många av de kraven skulle ha lyfts tidigare och skulle försämra strategins röda tråd, något han fick stark kritik, för bland annat från MP.

Kenneth Hällbom (MP) beskrev dock dokumentet som något av det bästa han läst sedan han kom till Enköping på 80-talet, medan SD-ledamoten Lars Franzén yrkade avslag på hela strategin som lite väl bilfientlig.

– Antalet bilar kommer att öka. Möjligen kan dessa åtgärder vara lämpliga i en storstad, men inte i Enköping.

Ingvar Magnusson (NE), ledamot i tekniska nämnden, tycker det är viktigt att föregå med gott exempel.

– Vi allihopa har ett jättestort ansvar gentemot våra medborgare att arbeta med mobility management, hur vi ska ta oss mellan punkt a och punkt b.

Han hade en önskning till inför jul, om ändrat beteende och visade i talarstolen.

– Ta en sådan här fantastisk skön mössa, sätt på hjälmen uppe på och sedan tar man cykeln till de här mötena.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!