Sanering av diesel i Hummelsta
Dieselpumpen vid E18 i Hummelsta och området runt den behövde rustas upp, men i stället för att lägga pengar på ett tankställe som kommer att förlora många av sina kunder när nya E18 står klar, beslutade OKQ8 och IDS att ta bort pumpen. Därmed måste också sanering av marken genomföras.
Foto: Nina Leijonhufvud
Drygt 300 ton förorenad jord och grus har körts bort till Högbytorp där massorna kommer att renas. Nya rena massor håller på att fyllas på i gropen vid tankställets nordöstra ände.
Ansvarig för att saneringen görs på rätt sätt och i tillräcklig omfattning är Morgan Näslund från MB Enviroteknik. Med ett fältinstrument kan han mäta hur stora mängder föroreningar som finns i jordlagren, och när man kommit ned under godkända nivåer i områdets ytterkanter, då avbryts grävningen.
- Fältmätaren talar om att det finns föroreningar, men vi skickar kontinuerligt prover till laboratorium för att få klarlagt vilken typ av förorening det gäller. Här vet vi ju att det handlar om diesel eftersom det var en sådan pump som stod här under många år, men laboratorietest görs ändå, sade Morgan Näslund.
Anna Marinder-Jacobsson, informatör på OKQ8 och IDS, International Diesel Service, som drivs av OKQ8 i Sverige, förklarade varför dieselpumpen tagits bort:
- När nya E18 öppnar om några år förändras kundunderlaget i Hummelsta. Företaget ser då på avskrivningstider och hur stor investering som behöver göras, och i det här fallet bestämde man sig för att det var bättre att lägga ned det här tankstället nu och eventuellt öppna en ny pumpstation längs nya E18 senare, sade Anna Marinder-Jacobsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!