Så tycker de om sina bostäder

Enköpings nöjdaste hyresgäster bor på Korsängsgatan i centrum. Minst nöjda är de som bor på Sämskarbogatan i Romberga, men ett stenkast bort, på Rombergsgatan, är hyresgästerna bland de nöjdare i stan. Det visar en enkätundersökning som Enköpings Hyresbostäder, EHB, har gjort.

Enköping2009-03-05 20:56
Thomas Lundmark, vd på EHB, säger att de ännu inte har ett svar på varför hyresgästerna på Sämskarbogatan tycker betydligt sämre om sitt boende än dem på Rombergsgatan.
- Vi vet inte, men strax före den här undersökningen gjorde vi en trygghetsenkät i Romberga och då kunde man också se en skillnad mellan de två gatorna.

Kan det bero på själva husen?
- Hela området är byggt i början av 1960-talet och det finns både höghus och låghus på båda gatorna. Det är ingen stor skillnad på det sättet, säger Thomas Lundmark.
Näst efter dem som bor på Korsängsgatan är dem som bor på äldreboendet Ljunggården i genomsnitt nöjdast i stan. Men på det större äldreboendet i Enköping, Kryddgården, är hyresgästerna inte alls lika nöjda. EHB:s hyresgäster i Örsundsbro ger sitt boende lika högt betyg som dem på Ljunggården.

En stor majoritet av dem som har svarat på enkäten trivs bra i sin lägenhet och i sitt bostadsområde. Däremot är det inte alla som håller med om påståendet att boendet är prisvärt. När hyresgästerna får kryssa i hur väl de tycker att påståendet stämmer på en skala från 1 till 5, så blir genomsnittet 3,4, en av de lägsta siffrorna i undersökningen.
- Dom siffrorna är alltid låga, oavsett var någonstans man gör undersökningen. Väldigt få tycker att hyran är för låg, säger Thomas Lundmark.

Andra saker som får relativt låga betyg av hyresgästerna är tvättstugorna, städningen och skötseln av trappuppgångar och hissar samt lägenhetens skick vid inflyttningen.
- Städningen måste vi bli bättre på. Men när det gäller städning i tvättstugorna är det en ren informationsfråga. I våra tvättstugor ska man städa efter sig själv och det måste vi bli tydligare med, säger Thomas Lundmark.
Han anser att flera av de punkter där EHB borde bli bättre handlar om kommunikation. Därför har han anställt en person på halvtid för att arbeta med informationsfrågor och hon började arbeta med det i måndags.
Enkäten gick ut till samtliga hushåll som bor i EHB:s lägenheter och 38 procent valde att svara på den. Nu har de områdesansvariga i de olika stadsdelarna fått i uppgift att föreslå förändringar som kan göra hyresgästerna nöjdare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om