Där slås fast att hållbara transporter ska vara norm när Enköping växer.
– Det finns en stor potential att ställa om, förklarar Daniel Lund, strategisk samhällsplanerare som varit med och tagit fram underlaget till såväl trafikstrategin som parkeringspolicyn, som båda ska beslutas av kommunfullmäktige den 11 december.
De hänger intimt ihop och är beroende av varandra.
2030 ska hälften av transporterna i Enköping ske med gång, cykel och kollektivtrafik.
Tio år senare ska siffrorna vara spegelvända mot idag, två tredjedelar av alla transporter i staden ska vara utan bil.
– Uppsala tätort är där idag, förklarade Daniel Lund.
I parkeringspolicyn finns ett antal strategier för att nå minskat bilåkande och samtidigt större tillgänglighet i centrum.
Tydligare tids- och avgiftreglering, p-skivor som gör det enkelt för besökare, men inte för de som parkerar regelbundet, attraktiva cykelparkeringar, samlade parkeringar i stadens utkant och flexibla parkeringstal (hur många p-platser som krävs beroende på vad och hur mycket som byggs).
Den omfattande rapport som nyligen presenterats av konsultföretaget Archus Development, och ska vara rådgivande inför ett antal stora investeringsprojekt i Enköping, tar också upp behovet av parkeringar.
Det slås fast att markparkering i centrum bör vara reserverad för besökare.
Utredningen pekar på fördelarna med att bygga ett större parkeringshus på gamla Pausparkeringen i kvarteret Fältskären, ett hus som kan rivas eller förändras om bilåkandet minskar i framtiden.
"Vid exploatering av bostäder och lokaler centralt kan byggherrar erbjudas att lösa sitt parkeringsbehov i detta p-hus genom att erlägga en engångsavgift, så kallat parkeringsköp, till staden".