Respekt och medkänsla tränas i djurskyddsprojekt

Genom att lära sig ta ansvar för och visa respekt för djur, kan man också lära sig respektera och ta ansvar för människor. Det är en av grundtankarna bakom REDE-projektet. I Fjärdhundraskolan norr om Enköping har ett av arbetslagen använt REDE:s material under den gångna veckan.

Conrad Jörgensen, Carl Gillstedt, Ella Wunger, Jenny Kililäinen och Petronella Karlsson i klass 3a i Fjärdhundraskolan jobbar med collage om djur och de fem friheterna.

Conrad Jörgensen, Carl Gillstedt, Ella Wunger, Jenny Kililäinen och Petronella Karlsson i klass 3a i Fjärdhundraskolan jobbar med collage om djur och de fem friheterna.

Foto:

Enköping2008-05-20 00:01
Det är arbetslag A, med förskoleklass till och med årskurs 3, som valt att ägna två dagar åt att studera småkryp, läsa om djur och lära sig hur djur vill ha det för att må bra.
- Vi har varit ute med klasserna 1 och 2 och tittat på småkryp en dag. Det var väldigt lyckat och vi hade förstoringsglas med oss som barnen tyckte var jätteroliga att använda, berättar Ulla Brattström, arbetslagsledare.
- Meningen är att barnen ska lära sig se på småkrypen med fascination i stället för att vara rädda för dem. Samtidigt får de lära sig hur man ska göra för att inte bli stucken av getingar till exempel, och det är också en del i att respektera djuren, säger Annika Eklund, djurskyddsinspektör vid miljöförvaltningen i Enköpings kommun, men också REDE-ambassadör.

Berättelsen om lilla grisen Tiger lägger grunden för diskussioner om de fem friheterna. Frihet från hunger och törst, från obehag, från smärta, skador och sjukdomar, från rädsla och stress och slutligen frihet att kunna bete sig naturligt. Friheterna illustreras av grisen Tiger, men också av andra djur i arbetsmaterialet.
För eleverna gäller det att efter resonemangen i klassen om vad friheterna innebär för djuren och deras ägare, sedan gruppvis göra bildcollage som ska visa vad de diskuterat.

- Det är inte alltid man hittar precis den bild man behöver. En grupp som inte hittade någon gris klippte ut en bild av fläskkarré i stället. Det visar att de har både fantasi och kunskap på ett sätt som man kanske inte direkt väntat sig, säger Ulla Jerlinder, klassföreståndare för de 30 eleverna i årskurs 3a.
REDE är en del i Fjärdhundraskolans långsiktiga arbete med träning i empati och etik, respekt för människor, djur och natur.
FAKTA
REDE, Respekt, Empati, Djur och Etik, är ett projekt som startades 2005 av Svenska Djurskyddsföreningen och Djurskyddet Sverige. Genom värdegrundsövningar i ett material som finns fritt tillgängligt på projektets hemsida, vill organisationerna ge möjligheter att träna barn i respekt för andras känslor och beteende. Materialet är anpassat till målen i grundskolans läroplan.
Förutom övningsmaterialen finns också REDE-ambassadörer ute i kommunerna som kan engageras som stöd och hjälp då materialet används, och särskilda utbildningsdagar för lärare. Förutom Fjärdhundraskolan kommer REDE att användas också i Enögla-, Korsängen- och Bergvretenskolorna i Enköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om