Postslarvet upprör: "Låter helt horribelt"

Domen från en skara Enköpingsbor mot PostNord är hård: Slarvig posthantering och usel service.

Upplåst.Tillfället gör tjuven. Så här har postfacket lämnats många gånger.

Upplåst.Tillfället gör tjuven. Så här har postfacket lämnats många gånger.

Foto: Tuija Virmelä

Enköping2017-07-31 09:49

Tuija Virmelä kliver in i trapphuset på Duvhöksgränd. Boxen, där brevbärare lämnar post och paket, står vidöppen.

– Inte nu igen, suckar hon.

Oron ligger i stöldrisken – inte minst eftersom medicinen hon får hemskickad kan hamna hos barn. Flera Enköpingsbor delar erfarenheten.

Linda Eriksson, till exempel, berättar att hennes postbox varit olåst flera gånger, med hennes räkningar och sjukhuspapper öppet för vem som helst att ta. Nu litar hon inte längre på posten.

– Jag har bett sjukhuset ringa mig i stället när jag ska dit. Det är så pass viktigt att jag inte kan missa ett besök, säger hon.

Den allmänna uppfattningen hos dem EP talar med är att PostNords brevbärare inte tar sina uppgifter på allvar. Madeleine Brevik tycker så. En gång sprang hon ikapp den brevbärare som struntade i att låsa boxen.

– Han ansåg att det inte behövdes eftersom ytterporten låser sig själv.

På posten – i ett skadat paket – har Madeleine bland annat fått hem privata uppgifter och provrör från sin doktor.

– Läkaren var ju inte speciellt nöjd, säger hon.

Ilskan blir extra stor när det inte hjälper att säga till: ”Vi är inte de enda som kan ha glömt låsa”, är ofta svaret.

– Man känner att det inte är någon idé att ringa PostNord, säger Madeleine.

Och det är ofta där kunden fastnar, i en till synes oändlig rundgång av upprepade undanflykter. Men Tuija Virmelä, hon orkar – och tampas år efter år med PostNord.

EP har sett hennes mejlväxlingar med bolaget. I det senaste ärendet spekulerar PostNord att det är konkurrenten Bring som missat att låsa facket. Bring själva sa dock att de inte hade levererat till hennes adress den dagen, vilket Tuija påpekade för PostNord.

Rundgången fortsatte ändå: ”Vi vet inte med säkerhet att boxen inte låsts av oss eftersom ingen sett händelsen”. Klagomålet skickades vidare till berörd postchef, men Tuija undrar hur många gånger det ska behövas.

Så ser det ut. Ärende efter ärende. Mejl efter telefonsamtal – samma upprepade svar och ingen förbättring i sikte.

Anne Jiremar, kommunikatör på PostNord, medger att det är en svår situation.

– Det är inte lätt, man vet inte vem som delar ut posten, vem som var där sist. Jättesvårt att vara brevmottagare på det viset.

– Så är det i dag och visst är det kunden som kommer i kläm, tyvärr.

Vidare förklarar hon att klagomål i första hand hanteras internt.

– Om en brevbärare slarvat så kanske chefen pratar med den personen, men vi har varit dåliga på att återkoppla till kunden.

Trots det känner varken hon, eller den postchef i Enköping hon pratat med, igen sig i beskrivningen kring problemet med olåsta postboxar.

– För oss är det fullständigt främmande att detta skulle vara ett så pass stort problem, säger hon och fortsätter:

– Det låter helt horribelt.

Orsakerna att postskåp lämnas öppna kan vara flera. Jiremar nämner vikarier som inte förstått sina uppgifter, men påpekar också att om skåp blir trasiga så ska fastighetsägaren reparera dem. Och vissa skåpmodeller blir låsta bara de smälls igen, andra inte.

– Så om brevbäraren har bråttom, trycker till och tror den är låst, och springer därifrån – då står det ju öppet, säger hon.

Ett problem ni har?

– Klart det är ett problem om de känner sig för stressade för att göra ett bra jobb.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!