Planprogram för motorbanan vidare till fullmäktige

Miljö- och byggnadsnämnden sade på tisdagen ja till detaljplaneprogrammet för Viking Motor Park, och det går nu vidare till kommunfullmäktige för slutgiltigt godkännande innan arbetet med en detaljplan för området kan börja.

Enköping2005-10-26 00:00
Nämndens ordförande Sigbritt Dahlberg (fp) föreslog att planprogrammet skulle återremitteras och kompletteras med bland annat med ett yttrande från Försvarsmakten som planavdelningen missat att skicka programförslaget till under remissrundan. Dahlberg ville också att buller- och trafikutredningarna kompletteras före eventuellt godkännaden i nämnden.
Majoriteten av nämndledamöterna ansåg att programförslaget skulle sändas vidare och eventuella kompletteringar göras i ett senare skede och att miljökonsekvenser kommer att beslysas i samband med att miljöprövningen av anläggningen görs av miljöprövningsdelegationen. Delegationen är fristående men består av tjänstemän på länsstyrelsen.
Sigbritt Dahlberg och Björn Engberg (v) reserverade sig mot beslutet till förmån för Dahlbergs förslag.

Oroliga för buller och miljöförstöring
Planarkitekt Patrik Holm redogjorde för samtliga inkomna yttranden under samrådet runt motorbanan. Länsstyrelsen har gjort ett flertal påpekanden, bland annat att säkerhetsåtgärder runt skjutbanorna måste vidtas om motorbanan byggs, att bullerutredningen inte är komplett, att avrinnings- och andra vattenförhållanden måste utredas noggrannare, och att inventering av fåglar och nyckelbiotoper måste göras i området.
Effekterna på grund- och ytvatten av hårdgörning av så stora arealer, upp emot 50 hektar, som berörs av motorbanan oroar också torrläggnings- och dikningsföretagen i området. Förvaltningens och nämndens svar är att dagvattendammar på 7500 kvadratmeter kommer att klara att reglera vattenflödena enligt exploatörernas konsultrapport.
Av de sammanlagt cirka 45 yttranden som kommit in under samrådet har drygt 20 kommit från personer och föreningar som inte bedöms vara sakägare, dvs äga fast egendom eller ha annan särskild rätt i direkt anslutning till programområdet. Många av de som inte är sakägare är oroliga för buller, miljöförstöring, minskade fastighetsvärden och förlorade byggmöjligheter om en motorbana byggs.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om