Enköpings handläggning av serveringstillstånd får lite sämre betyg är tidigare vid den senaste undersökningen av Nöjd kundindex (NKI).
En NKI-undersökning genomförs varje år för att man ska se hur kommunens service utvecklas och vilken kvalitet kunderna anser att den har.
Resultatet ska ge en uppfattning om vad kommunen behöver fokusera på för att kunderna ska bli nöjdare med sin kontakt inom olika förvaltningar.
Svarsunderlaget för serveringstillstånden var dock lågt vid undersökningstillfället, bara tio kunder har svarat. Med en låg svarsfrekvens kan resultatet variera beroende på vilka ärendet som pågår.
Solweig Eklund (S), ordförande i socialnämnden menar att undersökningen är på en detaljnivå som inte behöver göras varje år.
– Vi ska inte införa administration i onödan, varje enskild sådan uppgift tar tid från medborgarna. Man måste fundera över vilket värde en mätning har, det är kanske uppgifter som vi redan känner till.
När det gäller serveringstillstånd får kommunen 63 i NKI vilket är ett godkänt resultat. Utvecklingen är dock negativ jämfört med tidigare år men bedömningen är att försämringen inte är så stor att den är oroande enligt företaget Origo Group som genomfört undersökningen.
– Det är klart att kunderna ska vara nöjda, men vi ska inte behöva sådana här mätningar för att kunna göra förbättringar. Socialförvaltningen är duktig på att själv ställa sig de här frågorna, säger Solweig Eklund.