Olycksväg krävde ytterligare två liv - Polisen vill ha motorväg

Den trafikfarliga vägsträckan mellan Enköping och Sagån tog i lördags ytterligare två personers liv.— Polisens önskemål är att det blir motorväg här. Ju förr, desto bättre, säger närpolischef Lars Hammarstedt.

Enköping2003-04-29 00:00
Under de senaste tre åren har 44 personer skadats eller dödats i trafikolyckor på den korta vägbiten. Ännu fler har fått plåtskador på sina fordon. Och statistiken håller i sig. Flera allvarliga trafikolyckor har inträffat även i år. Senast i raden är den olycka som UNT rapporterade om i måndagstidningen. Fem ynglingar var i lördags på väg hem till Stockholm från fotbollsmatchen mellan Örebro och Djurgården då de frontalkrockade med en minibuss. Två av ynglingarna omkom och övriga fyra personer i fordonen skadades svårt.

Förberett
I dag är det motorväg på hela sträckan mellan Örebro och Arboga. Tidigare var det sagt att även delen mellan Sagån och Enköping skulle bli klar inom ett par år. Allting är förberett för byggstart och sträckan finns nu med i vägverkets nationella plan, men inte förrän om nio till tolv år planeras byggstarten bli av.
Och hur regeringens besparingar på rikets vägbyggen kommer att påverka utbyggnaden av E 18 ytterligare, är ännu oklart.
— Projektet ligger fortfarande kvar i planen som det var sagt från början. Men det är klart att när besparingar nu sker på högre prioriterade projekt så finns det risk att effekten blir att byggstarten för sträckan Enköping-Sagån förskjuts framåt , säger Magnus Axelssson, planerare på vägverkets region Mälardalen.

Osäkert för vad som händer
Å andra sidan säger han att det inte behöver bli så.
— Vi vet ju inte vad som händer om några år. De här besparingarna kanske är en engångsföreteelse i dåliga tider. Om det blir bättre tider, kanske vi om några år får ett tilläggsanslag för att komma i kapp i planeringen igen, säger Magnus Axelsson.
I vägverkets plan står att det mesta, cirka två mil väg, mellan Enköping och Sagån ska bli motorväg. Projektet beräknas kosta 750 miljoner kronor.
I avvaktan på byggstarten har hastighetskameror diskuterats. Närpolischef Lars Hammarstedt föreslår att vägen görs om till en trefilig väg med mitträcke i andra hand. Men enligt vägverkets utredare är det inte möjligt just här.
— Att vi tycker en motorväg är bäst, har inte uteslutande med trafiksäkerheten att göra. Trefiliga vägar med mitträcken är ganska säkra, men en sådan väg skulle inte klara den höga trafikmängden här, säger Magnus Axelsson.

Även politiker har reagerat
Även Enköpings ledande politiker har reagerat på att inget görs åt den olycksdrabbade vägsträckan. De anser att det är alldeles för sent att sätta bygga starten kring år 2014. De har tidigare gått ut och sagt att om vägen inte kan förbättras tidigare så borde vägverket åtminstone sätta in trafiksäkerhetshöjande åtgärder i Hummelsta, som i dag genomskärs av den täta trafiken på E 18.

UNT-fakta


Tre personer dog på vägsträckan under åren 2000, 2001 och 2002. Dessa olyckor har registrerats som en omkörningsolycka, en singelolycka och en avsvängningsolycka. Alla tre olyckorna skedde där hastighetsbegränsningen är 90 kilometer i timmen.
Statistik över övriga olyckor med personskador under de tre åren visar att mötesolyckorna är allra vanligast på E 18 mellan Enköping och Sagån. Nästan hälften av alla olyckor är mötesolyckor. Näst vanligast är singelolyckor. Elva av de 41 personer som skadades betecknas ha fått svåra personskador. Allt enligt vägverkets statistik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om