Olycksdrabbad sträcka blir motorväg först 2012

Enligt vägverkets förslag till investeringsplan för vägnätet ersätts den olycksdrabbade E18-sträckan mellan Sagån och Enköping med motorväg först 2012. Oacceptabelt, menar Bengt Wahlberg (c), ordförande i Enköpings kommunstyrelse.

Enköping2003-08-06 00:00
C-framåt, samverkansorgan för landstinget och länets sju kommuner, hade tre punkter på sin lista över angelägna investeringar i det nationella vägnätet i Uppsala län: En anslutning av Bärbyleden till E4:an, en snar motorvägsutbyggnad vid den olycksdrabbade E18-sträckan mellan Sagån och Enköping, samt mitträcke på riksväg 70 mellan Enköping och länsgränsen mot Västmanlands län.

Usel framkomlighet
I Vägverkets nationella plan för investeringar i vägsystemet mellan 2004 och 2015, som lämnades till regeringen på måndagen, finns bara ett av dessa objekt med, Enköping-Sagån. Motorvägsbygget, som skall ersätta dagens E 18 som både dras med usel framkomlighet och en svår olycknycksstatistik, har dessutom förlagts till perioden 2012-2015.
Skälet är att regeringen i vårbudgeten försköt en del av investeringarna till den senare delen av perioden. Men ordföranden i Enköpings kommunstyrelse, Bengt Wahlberg (c), är inte beredd att vänta så länge.
- Vi har goda argument i olycksstatistiken. Vi kommer att uppvakta både Vägverket och ansvariga statsrådet Ulrika Messing. Det är inte acceptabelt att människor dör varje år.

Temporära lösningar
Regionchefen för Vägverket Mälardalen, Roland Forsberg, har dock svårt att se att Vägverket skulle sitta overksamt fram till 2012, medan olycksutvecklingen fortsätter, om planen fastställs av regeringen.
- Då får vi fundera på temporära lösningar fram till dess, kanske genom mitträcken - även om det skulle vara negativt för framkomligheten.

"Mitträcke behövs"
Även riksväg 70 anser Roland Forsberg skulle behöva byggas om till väg med mitträcke, eller två plus ett-väg som man säger på Vägverket.
- Men pengarna räcker bara till att genomföra omkring 60 procent av de behov regeringen pekat ut under perioden fram till 2015. Vi prioriterar först och främst trafiksäkerheten på europavägarna.

Vägverkets ansvar
Ett annat projekt som inte finns med, men som fanns i den tidigare planen från 1998, är en ny dragning av riksväg 67 genom Heby kommun. Där den går idag hotas Dalkarlsåsen, en av Mellansveriges största vattentäkter, vid en olycka med utsläpp.
- Vi hoppas kunna övertyga regeringen om att prioritera den framtida resursen, säger Rolf Edlund, kommunstyrelsens ordförande i Heby.
Vägen är en del av det nationella vägnätet och faller därigenom under Vägverkets ansvar. Trots det anser länsstyrelsen i Västmanland tycker att en ny vägsträckning är så angelägen att de är villiga att lägga en del av sina anslag på projektet, om vägverket skjuter till lika mycket, säger Rolf Edlund.
Något som däremot finns med i planen är en planskild korsning öster om Norrtälje, som skall ersätta den olycksdrabbade fyrvägskorsningen vid Görla.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om