Nya metoder för läs- och skrivträning på Örsundsbroskolan
Regeringens satsning på forskarskolor är i full gång. Specialpedagogen Catharina Tjernberg på Örsundsbroskolan är en av 16 lärare som ingår i satsningen och forskar i barns läs- och skrivsvårigheter. På tisdagen kom hennes handledare på besök på Örsundsbroskolan.
Catharina Tjernberg, specialpedagog på Örsundsbroskolan och Filippa Lundin, åk 1.
Foto: Emmali Anséus
- Trolle kommer inte härifrån och vet ingenting om världen. Han vet exempelvis inte vad en lekplats är. Så barnen måste tänka efter och förklara allt för Trolle, förklarar Catharina Tjernberg, specialpedagog på Örsundsbroskolan.
Genom att barnen brevväxlar med Trolle får han möjlighet att lära sig om den värld barnen lever i. Trolleboken utgör en av skolans arbetsmetoder för att lära barnen hur man kan kommunicera med varandra.
Catharina Tjernberg har arbetat som specialpedagog i många år. Sedan ett år tillbaka har hon börjat forska i olika metoder som lärare använder för att stödja barn med läs- och skrivsvårigheter. Denna dag är hennes handledare Mats Myrberg, professor i specialpedagogik, på besök på Örsundsbroskolan. Han är mycket positiv till hur Örsundsbroskolan arbetar med läs- och skrivutveckling.
- Förr fanns det bara ett sätt att skriva. Det var uppsats. I dag får barnen göra så mycket annat, som till exempel att skriva brev till Trolle.
Catharina Tjernbergs forskning ingår i regeringens satsning på forskarskolor. Satsningen går ut på att ge lärare som har varit yrkesverksamma i många år möjlighet att gå en forskarutbildning. Syftet är att ta till vara på lärarnas yrkeskunskaper så att fler kan ta del av deras metoder.
- Lärare har ofta många års erfarenheter av att arbeta med läs- och skrivsvårigheter. Men deras metoder har inte utvärderats. Den här forskningen är till för att dokumentera hur de yrkesskickliga lärarna gör, säger Mats Myrberg.
Enligt honom går det i snitt 2-3 barn med läs- och skrivsvårigheter i varje klass. Många av dessa barn hoppar sedan av skolan i ett tidigt skede.
- Det gäller att upptäcka problemen innan barnen gör det själva, säger Mats Myrberg.
Catharina Tjernberg håller med och poängterar att det är viktigt att se till varje enskild elevs behov.
- Man måste se vad eleven har för svagheter. Men också vad de har för styrkor som man kan bygga vidare på, säger Catharina Tjernberg.
Mats Myrberg menar att Örsundsbroskolan är unik eftersom de lägger fokus på läs- och skrivutveckling.
- Här finns en deltidslogoped anställd. Dessutom finns ett väl fungerande skolbibliotek med en utbildad bibliotekarie, säger Mats Myrdal.
Han betonar även hur viktigt det är att placera rätt typ av böcker i barnens händer för att få dem intresserade av att läsa.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!