Nya E18 tar form
Att bygga vägar handlar om att flytta massor, och går vägen genom berg gäller det att uppnå så god massbalans som möjligt.
Per Ahlénius, Vägverkets projektledare för bygget av nya E18 mellan Enköping och Sagån.
Foto: Nina Leijonhufvud
De 15 kilometer motorväg som håller på att byggas mellan Enköping och Sagån är kanske inte ett större bygge jämfört med en del andra projekt, men med två tunnlar och 13 broar, två trafikplatser och en rastplats är arbetet ändå omfattande. Och roligt.
Det sistnämnda omdömet är det Vägverkets projektledare Per Ahlénius som avger. Det är också han som talar om att flytta massor och massbalans. Han tar emot vid projektkontoret i Nykvarn, berättar och visar på en flera meter lång ritning av vägen, sedd från ovan och i profil, hur allt kommer att se ut när vägen är färdig till hösten 2010.
Byggarbetena fortgår enligt tidsplanerna, inga oväntade svårigheter har uppstått och den projektgrupp och de entreprenörer Per Ahlénius samarbetar med beskriver han som "jättebra gäng".
Vid den blivande trafikplatsen vid Enögla, där nya E18 ansluts till gamla E18 nordväst om Enköping, står brostöden redan klara, och arbetet med formsättning för gjutning av broöverbyggnaderna pågår.
Vid Sagån är det arbetet med förskärningen genom berget in till tunneln som ska leda trafiken österut mot Enköping som är det mest iögonenfallande.
Sammantaget med de övriga tunnlarna och förskärningarna i projektet ska 600 000 kubikmeter berg flyttas innan allt står klart. Massorna krossas och används för att fylla ut försänkningar i berget och till vägbankarna. Det är genom att låta vägens profil då den projekteras gå genom berg i ungefär samma omfattning som massor behövs till utfyllnad och bankbyggen som massbalans uppnås.
- Dessutom ska varje del av bygget planeras så att stenkross och jord så smidigt som möjligt kan flyttas dit där de behövs. Det är därför vi har en provisorisk bro över Sagån nu, stenkross från förskärningen används till vägbankar och trafikplats Nykvarn väster om Sagån, förklarar Per Ahlénius,
Längst uppe på berget står Per Sjökvist med en borrvagn. Han borrar hål i berget med 30 centimeters mellanrum längs en rödmarkerad linje. Varje hål förses med en röd tratt där sprängladdningar senare ska placeras. Det kommer att bli den yttersta kanten över tunnelöppningen.
- Den väggen ska vara så slät och fin som möjligt, det är därför han gör en tätsöm där, säger Per Ahlénius.
Själva tunnelsprängningarna kommer att börja efter semestrarna. Ovanpå Sagåtunneln kommer en rastplats och en viltövergång att byggas. Även tunneln vid Ullbro kommer att ha en 200 meter bred övergång för vilt. Längs vägbankarna över skogen kommer småvilt att kunna passera via särskilda trummor nära men ovanför vattentrummorna som läggs under vägbanorna.
.
15 kilometer väg med motorvägsstandard, två körfält i vardera riktningen som skiljs åt av en fyra meter bred mittremsa med vajerräcke, ska stå klar att öppnas för trafik hösten 2010.
Nya E18 ansluter vid den kommande Enögla trafikplats till gamla E18 vid förbifarten nordväst om Enköping, och väster om Sagån vid den kommande Nykvarns trafikplats återigen till gamla E18.
Två tunnlar, en 220 meter lång vid Frösvi öster om Sagån, den andra 195 meter lång vid Ullbro norr om Ullunda, ska byggas.
Totalt ingår 13 broar, de två längsta går över Sagån, 175 meter, och över Lillån i Västmanland, 63 meter lång.
Kostnaden för vägbygget är beräknad till 720 miljoner kronor inklusive markinlösen och arkeologiska undersökningar
Nya E18 ansluter vid den kommande Enögla trafikplats till gamla E18 vid förbifarten nordväst om Enköping, och väster om Sagån vid den kommande Nykvarns trafikplats återigen till gamla E18.
Två tunnlar, en 220 meter lång vid Frösvi öster om Sagån, den andra 195 meter lång vid Ullbro norr om Ullunda, ska byggas.
Totalt ingår 13 broar, de två längsta går över Sagån, 175 meter, och över Lillån i Västmanland, 63 meter lång.
Kostnaden för vägbygget är beräknad till 720 miljoner kronor inklusive markinlösen och arkeologiska undersökningar
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!