Nya chefen vill göra nytta på hemmaplan

Kortare arbetspendling och möjligheten att kunna påverka utvecklingen i hemkommunen fick Katarina Härner att tacka ja till jobbet som fastighetschef i Enköpings kommun.

Katarina Härner kommer som ny fastighetschef att hamna mitt i inte bara kartan utan också diskussionerna om Enköpings centrumbygge.

Katarina Härner kommer som ny fastighetschef att hamna mitt i inte bara kartan utan också diskussionerna om Enköpings centrumbygge.

Foto: Lotta Lille

Enköping2018-08-10 06:00

Kommunens fastigheter och lokaler är sedan flera år en het fråga, och fastighetsverksamheten har utretts ur olika perspektiv de senaste åren. Bättre samverkan mellan politiker och tjänstemän och mellan fastighetsavdelningen och andra förvaltningar efterlystes. Stor personalomsättning och svårigheter att rekrytera förvaltare och projektledare behövde åtgärdas.

– Mycket har gjorts för att förbättra samverkan och relationer, vi sitter med i olika grupper som har till uppgift att se till att verksamheternas önskemål och behov kommer fram, säger Katarina Härner.

Detaljerna kring den nya förskolan i Storskogen som först inte fick bygglov av miljö- och byggnadsnämnden känner Härner inte till eftersom hon då inte tillträtt sin tjänst:

– När jag läste om det tänkte jag att så kan det bli med många inblandade. Politiker och medborgare vill att saker ska gå fort, men beslut tar tid. Men man måste ha kommit överens om vad, och sedan beslutat att bygga, innan fastighetsavdelningen kan ansöka om bygglov.

Fastighetsförvaltningens roll är att beskriva bland annat ekonomiska konsekvenser av facknämnders önskemål. Facknämnden gör sedan avvägningen mellan behov och effekter, fattar beslut och gör en beställning.

– Helikopterperspektivet med övergripande kommunal planering, utveckling och kommande behov är det lokalstrategen i kommunledningen som ska bidra med, säger Katarina Härner.

Med erfarenhet av att ha arbetat i ett kommunalt bostadsbolag konstaterar hon att ärenden kan ta lång tid även där. Fördelen med förvaltningsformen tycker hon är att man då jobbar närmare politikerna vilket ökar deras intresse och engagemang.

Den tidvis mycket stora personalomsättningen på fastighetsavdelningen är ett problem hon känner igen också från Uppsalahem:

– Förvaltare och projektledare är eftertraktade både av fastighetsbolag och av andra kommuner. Vi kan inte konkurrera med löner, men kan erbjuda andra mervärden. I det ingår trivsam arbetsmiljö, utvecklingsmöjligheter och känslan av att göra nytta för samhället.

Men det måste också utbildas flera förvaltare anser hon. Västerås yrkeshögskola kommer att ansöka om att få starta en yrkesutbildning för förvaltare. Enköpings fastighetsavdelning ingår i arbetsgruppen för utbildningen.

Fakta om Katarina Härner

Aktuell: Sedan början av maj Enköpings kommuns fastighetschef

Ålder: 37

Bakgrund: Efter 3-årig yrkeshögskola i produktionsutveckling anställd vid Uppsalahem AB 2002 och hade där flera olika befattningar, bl a energicontroller och miljö-och energichef. Utlånad till SABO som energiexpert ett år, bytte arbetsgivare 2014 och blev servicechef vid Svenska kyrkan. Tillbaka till Uppsalahem januari 2015 som fastighets- och bostadsservicechef.

Bor: Villa i Hummelsta sedan 2003. Enköpings- och Hummelstabo sedan födseln med kort avbrott några år under utbildningen i Västerås.

Familj: Make, dotter och katten Kattis.

Intressen: Träning. Uppskattar att nu ha möjlighet att cykla till jobbet, ledare på Friskis & Svettis. Resor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om