Ny utredning om gammal järnväg
En kraftig minskning av antalet bussturer mellan framför allt Örsundsbro och Uppsala, men minskad restid för pendlare mellan Västerås/Enköping och Uppsala skulle bli resultatet av en ny järnväg mellan Enköping och Uppsala. I en nyligen färdigställd analys av vilka effekter en sådan järnväg skulle få presenteras bl a dessa resultat.
De fyra utredarna kommer fram till att en utbyggd järnväg skulle bli samhällsekonomiskt lönsam, och räknar då med investeringskostnader på 1,7 miljarder kronor och en sammanlagd lönsamhetskvot av positiva effekter på nästan lika mycket.
Som positiva delar räknas då en ökning av biljettintäkter till följd av ökat resande med tåg på nästan en miljard kronor, minskade kostnader för trafikolyckor på en dryg halv miljard kronor, minskningar av luftföroreningar och klimatgaser beräknas ge en positiv effekt värderad till 247 miljoner kronor och en minskning av restiderna värderas till 761 miljoner kronor. I kalkylen över samhällsekonomiska nyttigheter räknas tågdriftskostnaderna bort.
Kortare restider
Den största vinsten med en järnväg mellan Enköping och Uppsala skulle pendlare mellan de två städerna, och också pendlare mellan Västerås och Uppsala göra. Restiderna beräknas minska med 40 minuter mellan Uppsala och Västerås, och med en dryg halvtimme mellan Enköping och Uppsala. I dag tar det 55 minuter att åka buss mellan Enköping och Uppsala.
Utredarna tänker sig att den nya järnvägslinjen skulle ha stopplatser i Örsundsbro och i Stenhagen utanför Uppsala.
Även för resenärer mellan Västerås och Arlanda skulle en järnvägslinje mellan Enköping och Uppsala innebära väsentliga förbättringar. Utredarna tänker sig halvtimmestrafik under hela dygnet via Uppsala, och kompletterande tåg mellan Enköping och Uppsala under högtrafikperioder.
Samtidigt som det för pendlare mellan städerna skulle innebära förbättringar med en järnvägslinje, skulle den för busstrafikanter som inte bor nära de tilltänkta stationerna medföra avsevärda försämringar. Antalet dubbelturer mellan Västerås och Enköping tänker sig utredarna skall minskas från 26 till 20, antalet dubbelturer mellan Enköping och Örsundsbro från 59 till 24, och antalet dubbelturer mellan Örsundsbro och Uppsala från 80 till 24.
Sträckan Enköping—Strängnäs tänker sig utredarna skall utökas till 14 dubbelturer från dagens 10.
Färre bussturer
Samtidigt som bussturerna blir färre blir också busslinjen i Uppsala annorlunda och utredarna tänker sig att bussarna skall gå via BMC, Glunten, Ångströmlaboratoriet, Ulleråker och Boländerna till busstationen. Såväl turtätheter som linjedragningar är en planering som tänks gälla år 2015.
Kommunstyrelsens arbetsutskott i Enköping kommer att ta upp den nya utredningen till diskussion vid sitt sammanträde 8 januari.
Finanskommunalrådet Bengt Wahlberg (c), sade i en kort kommentar till utredningen på onsdagen att utredningen visar att det finns möjligheter att få en ny järnvägslinje lönsam. I utredningen saknar han en del som handlar om godstrafik och de möjligheter en järnväg ger för sådan, och också vilka möjligheter en ny järnväg ger för att länka viss tågtrafik vidare från Uppsala och västerut eller från den inre Mälardalsregionen och norrut via Enköping och Uppsala utan att behöva gå via Stockholm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!