Ny skatt kännbar för företagen

Skatten på drivmedel höjdes vid årsskiftet. Något som blir kännbart för företagare i flera branscher.

Diesel. Lantbruket, som redan har en pressad ekonomi, påverkas av höjd dieselskatt.

Diesel. Lantbruket, som redan har en pressad ekonomi, påverkas av höjd dieselskatt.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2018-01-01 11:45

Skatten på bensin höjs med 24 öre per liter och diesel med 21 öre per liter före moms. För den vanliga bilisten som tankar på macken innebär det en höjning med 30 respektive 26 öre per liter.

Vid Enköpings Åkeri i Skolsta förbrukar de närmare 100 bilarna omkring 2 000 000 liter drivmedel per år eller cirka 9 000 liter om dagen. Skattehöjningen innebär att deras priser mot kund nu höjs.

– Men vi har en drivmedelsklausul i alla kontrakt så om drivmedelspriset stiger höjs även kundens pris med motsvarande summa, säger Jonas Broberg, ekonomi- och miljöansvarig vid företaget.

Vilket kan innebära en nackdel ur konkurrenssynpunkt för företaget.

– Men jag skulle bli förvånad om inte de flesta åkerier har liknande kontrakt, säger Jonas Broberg.

Målet med skattehöjningen är från regeringens sida att fler ska välja miljövänligare alternativ än fossilt bränsle som är den största källan till utsläpp av växthusgaser vilket bidrar till klimatförändringarna.

Vid Enköpings Åkeri arbetar man redan aktivt för att minska miljöpåverkan. 40 procent av transporterna körs på fossilfritt bränsle, HVO vilket är en syntetisk diesel som tillverkas på bland annat tallolja eller slaktavfall.

– Vi gör så mycket det går med det svåra är att tillgången på HVO är begränsad, säger Jonas Broberg.

Det som oroar åkeribranschen mer är planerna på kilometerskatt som skulle drabba dem hårt.

– Det är höga belopp som diskuterats, 20 kronor per kilometer och det skulle slå orimligt hårt. Vi är godsets kollektivtrafik men beskattas och kläms åt, det är märkligt, säger Jonas Broberg.

Även för lantbrukssektorn blir höjningen av dieselskatten kännbar.

– Det blir tufft likviditetsmässigt för många företagare, speciellt som jordbruksstöden är försenade. Man måste ligga ute med pengarna säger Catharina Rudolphson vid Bjelkesta gård, vice ordförande i LRF Mälardalen.

Även för lantbruket är bristen på fossilfritt bränsle ett problem. Många vill köra på HVO eftersom det även är tillåtet i städerna.

–­ Med en pressad ekonomi väljer man inte det dyrare alternativet. Men med rätt morötter skulle omställningen kunna gå fort, säger Catharina Rudolphson.

Produktionen av fossilfritt bränsle begränsas bland av EU:s regler om att diesel inte får tillverkas av skog då det är en bristvara i delar av Europa.

– Men EU måste lära sig att vi inte är en homogen massa. Här har vi andra förutsättningar i skogsproduktionen än i södra Europa, politikerna måste jobba för att vi ska få använda vår skog, säger Catharina Rudolphson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!